Hyppää sisältöön
Euroopan unionin lippu liehuu.
Mostphotos

Hankkeet ja kuntarahoitus

Kokkolan kaupunki toimii kuntarahoittajana kaupungin alueella toteutettavissa kehittämishankkeissa. Kaupunki rahoittaa hankkeita, jotka ovat EU-ohjelmien mukaisia. Hankkeiden tulee vahvistaa kaupungin elinvoimaa. Lisäksi hankkeiden tulee olla kaupungin strategian ja tavoitteiden mukaisia.

Kuntarahaa haetaan hankkeisiin, joissa kaupunki toimii ainoastaan projektin osarahoittajana jonkun muun tahon toteuttamassa hankkeessa. Tyyppiesimerkki tällaisesta on oppilaitoksen tai tutkimuslaitoksen hanke.

Hankkeen toteuttajalle – kuntarahoituksen hakeminen

  • Ole yhteydessä kaupungin edustajiin jo hankkeen valmisteluvaiheessa. Näin varmistetaan kaupungin kannalta tarpeellinen tiedon saanti sekä hankkeen sopivuus kaupungin strategiaan ja tavoitteisiin.
  • Jätä hakemus kuntarahoittajille KPkuntaraha.fi -järjestelmän kautta viimeistäänkin samanaikaisesti päärahoittajalle suunnatun hakemuksen kanssa. Pääsääntöisesti päärahoittajat vaativatkin kuntarahoituspäätökset ennen omaa päätöksentekoaan.
  • Edellytämme kaikilta hakijoilta suullista esittelyä valmisteilla olevasta hankkeesta kaupungin Hankeryhmälle. Tällä menettelyllä pyrimme varmistamaan tarpeellisen tiedonsaannin hankkeesta ennen päätöksentekoa. Näin pystymme entistä paremmin myös välttymään päällekkäisyyksiltä sekä löytämään synergioita hankkeiden välillä.
  • Varaa esittelyaika rekisteröimällä hanke kpkuntaraha.fi –järjestelmään.
  • Hakemuksen täytön aluksi tarjolle tulee esittelyajan varauskenttä, josta voit varata seuraavan vapaan ajan hankkeelle.
  • Valitse samalla teema, johon hanke kohdistuu. Tämän valinnan perusteella kutsumme hankeryhmään esittelyä kuulemaan kunkin teeman asiantuntijat. Esittelyt pidetään myöhemmin tarkentuvina päivinä. Varaa hankkeen esittelyyn aikaa 30 minuuttia.
  • Esittelyn jälkeen hankekoordinaattori valmistelee hankkeen Hankeryhmän käsittelyyn.

Hankeryhmä

Hankeryhmän kokoonpano muodostuu pysyvistä jäsenistä ja asiantuntijajäsenistä, jotka tulevat paikalle silloin, kun käsittelyssä on heidän toimialaansa koskevia hankkeita.

    • Piia Isosaari, strategiapäällikkö, Elinkeinot ja kaupunkikehitys
    • Jonne Sandberg, kehitysjohtaja, Elinkeinot ja kaupunkikehitys
    • Marjo Rahikka, hankekoordinaattori, Elinkeinot ja kaupunkikehitys
    • Ben Weizmann, hallintojohtaja, Konsernihallinto- ja palvelut
    • Jussi Järvenpää, kehittämispäällikkö, Konsernihallinto ja -palvelut
    • Timo Lahtinen, toimitusjohtaja, KOSEK
    • Pekka Pohjola, yrityskehittäjä, KOSEK
    • Virpi Takamaa, vs. työllisyyspäällikkö,
    • Jaana Ingalsuo, johtava maaseutuasiamies
    • Lotta Nyqvist,  liikuntapalvelujen johtaja
    • Teea Pietilä, toimitusjohtaja, Kokkolan Matkailu Oy
    • Mika Sarkkinen,  kehittämispäällikkö, Sivistyskeskus
    • Terho Taarna, kulttuuri- ja vapaa-aikajohtaja
    • Satu Hangasmaa, henkilöstön kehittämispäällikkö

Teemme kuntarahoituspäätöksen joko viranhaltijapäätöksenä tai kaupunginhallituksen päätöksellä riippuen hankkeen kaupungilta haettavan kokonaiskuntarahoitusosuuden suuruudesta.

Käsittelemme hakemuksen luottamuksellisesti hyvää hallintotapaa noudattaen. Kaupunki pidättää kuitenkin itsellään oikeuden vaihtaa tietoa hankkeen päärahoittajan sekä hankesuunnitelmassa esitettyjen kohderyhmien ja sidosryhmien kanssa.

Kaupunki arvioi hankkeita ja myöntää kuntarahoitusta kaupunginhallituksen asettamin ehdoin. Hankkeita arvioidaan niiden tavoiteasettelun, resursoinnin, riskiarvioinnin, hankkeen pysyvyyden sekä teemakohtaisten erityistavoitteiden perusteella. Kokkolan kaupunki ei tee hankkeen rahoituskelpoisuusarviointia, sen tekee aina päärahoittaja.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

    • Hakija voi jättää kuntarahahakemuksensa samaan aikaan kun päärahoittajan hakemus jätetään, tai hieman ennen tai jälkeen.
    • Kaupungin hankeryhmä aloittaa hakemuksen käsittelyn, kun hanke on esitelty hankeryhmälle ja allekirjoitettu kuntarahahakemus on jätetty KPkuntaraha.fi -palvelussa. Käsittelyaika on noin kuukausi.
    • Päärahoittajat vaativat kuntarahapäätökset tiedokseen ennen omaa päätöksentekoaan. Vielä hankehakemuksen mukaan niitä ei ole pakko saada, vaan ne voidaan toimittaa jälkikäteen päärahoittajalle.
    • jos kuntarahaa haetaan usealta kuntarahoittajalta (esimerkiksi koko Keski-Pohjanmaan maakunnan alueelta Kokkolasta, Kannuksesta, Perhosta ja Kaustisen seutukunnasta), jaetaan haettavan kuntarahan määrä kuntarahoittajien kesken
    • usein jakoperusteena käytetään kuntien / seutukunnan asukaslukua, mutta myös muu, hankkeen sisältöön liittyvä jakoperuste on hyväksyttävä ja usein asukaslukua osuvampikin. Jos hanke esimerkiksi kohdistuu tietyn toimialan yrityksiin, voi jakoperusteena olla näiden yritysten lukumäärä kussakin kunnassa.
    • Jokainen kuntarahoittajaorganisaatio tekee päätöksen rahoituksestaan itse
    • kuntarahoittajat painottavat strategioissaan ja elinvoimaohjelmissaan linjattuja asioita. Kirjautunut käyttäjä pääsee KPkuntaraha.fi -palvelussa Hakuohjeet -sivulla tutustumaan rahoittajakohtaisiin valintaprosesseihin ja strategia-asiakirjoihin.
    • Kuntarahoittajia kiinnostavat vähän eri asiat kuin kansallisella ja EU-tasolla toimivia rakenne- ja aluekehitysrahastojen rahoittajia
    • Hakijan tulee jo hakuvaiheessa tarkkaan miettiä, mitä seurantatietoja haluaa kuntarahoittajille ilmoittaa seuraavansa. Kannattaa asettaa tavoitteeksi vain niitä tietoja, joita on kohtuullisen helppo raportoida hankkeen kuluessa.
    • Kuntakohtaisten tietojen kerääminen esimerkiksi syntyneiden työpakkojen, uusien yritysten ja osallistuneiden yritysten suhteen on tärkeä työkalu siinä kohdassa, kun raportoimme kuntarahoituksen vaikuttavuutta eteenpäin poliittisille päättäjille, joiden päätösvaltaan kuntavastinrahoitukseen käytettävien varojen myöntäminen kuuluu
    • jokainen kuntarahoittaja käsittelee myös kuntarahojen maksatukset itsenäisesti
    • rahoitusosuuksien kerääminen yhteen ja maksaminen kerralla hakijalle ei ainakaan nopeuttaisi maksatusprosessia
    • KPkuntarahan seurantietoihin on nimenomaan tarkoitus liittää päärahoittajalle mennyt seurantaraportti tai loppuraportti. Järjestelmässä käytetään nyt väliraportti- sanaa, mutta samaa asiakirjaa tarkoitetaan.
    • Kiitos palautteesta, tätä kohtaa raportointi -sivulla on nyt muutettu niin, että liitteen jättäminen ei ole pakollista. Toivottavaa kuitenkin on, että vähintään kerran vuodessa hankkeen seurantaraportti palveluun tallennettaisiin, ja loppuraportti sitten hankkeen päättyessä.

Ota yhteyttä