Uusi asiakaspalvelumalli tuo mukanaan henkilökohtaiset, tavoitteelliset, säännölliset kohtaamiset ja tiiviin tukiprosessin heti työnhaun alussa.
Uusi asiakaspalvelumalli otetaan käyttöön toukokuusta alkaen kaikissa TE-toimistoissa ja työllisyyden kuntakokeiluun kuuluvissa kunnissa.
Enemmän tukea työnhakuun
Uudessa mallissa pääset keskustelemaan nopeammin työllistymiseesi liittyvistä asioista asiantuntijan kanssa. Ensimmäisen kerran jälkeen tapaamisia järjestetään aiempaa tiiviimmin ja yksilöllisemmin oman tilanteesi mukaan.
Osa tapaamisista järjestetään kasvokkain paikan päällä toimipisteissämme ja osa etäyhteyksin. Tavoitteena on, että saisit riittävästi tarvitsemaasi tukea työnhakuun. Oma vastuuasiantuntijasi neuvoo sinua työnhaussa, tarjoaa sopivia tukipalveluja sekä miettii kanssasi sopivia reittejä kohti työllistymistäsi.
Uusi työnhakuvelvollisuus tuo lisää omatoimisuutta työnhakuun
Työttömyysetuuden saamiseksi sinun on jatkossakin haettava työtä. Uutta on se, että sinun on haettava omasta tilanteestasi riippuen enintään 4 työpaikkaa kuukaudessa. Tämä arvioidaan yksilöllisesti ja sovitaan henkilökohtainen työllistymissuunnitelmasi laatimisen ja päivittämisen yhteydessä.
Valitset lähtökohtaisesti itse, mitä työmahdollisuuksia haet. Haettavien työpaikkojen on oltava sellaisia, joita hakisit muutenkin ja joihin voit olettaa voivasi työllistyä.
Muistutukset helpottavat työhakijan velvollisuuksien noudattamista
Uuden mallin periaatteiden mukaan karenssit eli korvauksettomat määräajat lievenevät huomattavasti. Mallissa otetaan myös käyttöön muistutukset työnhakijalle, joiden avulla sinun on helpompi noudattaa työnhakijan velvollisuuksia.
Lue lisää uudesta asiakaspalvelumallista