Tuulivoimaloiden kuljetukset Kokkolan satamasta parannettua erikoiskuljetusreittiä pitkin ovat käynnistymässä. Ensimmäiset kuljetukset suuntautuvat Jyväskyläntietä kohti Keski-Suomea. Jotta varsinkin pituudeltaan huomattavat erikoiskuljetukset ovat mahdollisia, kaupunkialueella kulkevaa virallista kuljetusreittiä on uudistettu useissa kohdissa. Myös suurteollisuusalueella on tehty muutoksia, jotka mahdollistavat tuulivoimalakuljetusten lisäksi teollisuuden omat suuren mittaluokan projektikuljetukset.
– Ilmastonmuutoksen hillitseminen lisää merkittävästi tuulivoiman rakentamista. Koska monet Pohjanlahden satamat on buukattu aika täyteen tuulivoimaloiden kuljetuksia, mekin päätimme tehdä oman osuutemme edistääksemme uusiutuvan energian rakentamista. Tässä vaiheessa meillä on sopimus 16 tuulivoimalan kuljetuksista, Kokkolan Satama Oy:n toimitusjohtaja Torbjörn Witting sanoo.
Hänen mukaansa sataman laajat kenttäalueet tarjoavat hyvät puitteet tuulivoimaloiden käsittelylle. Kokkolan Satamalla on myös käytössään Perämeren vahvin satamanosturi, kapasiteetiltaan 140 tonnia. Lisäksi Satama on tehnyt hankintapäätöksen uudesta nosturista, jonka nostokapasiteetti on 150 tonnia.
Koska tuulivoimaloiden kuljetukset ovat mittavia, enimmillään 8 metriä korkeita, 90 metriä pitkiä ja erikoisleveitä, järjestelyitä on pitänyt tehdä sekä kaupunkialueella jo olemassa olevalla virallisella kuljetusreitillä että satamassa ja suurteollisuusalueella. Witting kiittääkin hyvästä yhteistyöstä niin Väylävirastoa, ELY-keskusta kuin Kokkolan kaupunkia.
– Satamassa ja suurteollisuusalueella asioita on viety eteenpäin Sataman tiimin johdolla. Yhdessä teollisuuden kanssa olemme löytäneet ratkaisut, joiden ansiosta teollisuuden omatkin projektikuljetukset on jatkossa helpompi toteuttaa, hän jatkaa.
Erikoiskuljetusreitti palvelee nyt entistä isompia kuljetuksia
Työpäällikkö Mikko Takkula Kokkolan kaupungilta kertoo, että kaupunkialueella kulkevaa erikoiskuljetusreittiä on uusittu toukokuusta lähtien.
– Olemme muun muassa madaltaneet liikenteenjakajia sekä leventäneet paikoin jo olemassa olevaa erikoiskuljetusreittiä esimerkiksi Lottelundin kiertoliittymässä. Myös joitain valaisimia ja opasteita eli portaaleja on poistettu. Liikennemerkkejä on muutettu niin, että ne voidaan irrottaa käsin ja laittaa nopeasti takaisin paikoilleen. Samoin Pohjoisväylällä tehty puuston poisto liittyy tehtyihin toimenpiteisiin, Takkula kertoo.
Yksi erikoiskuljetusten reittiin kaupunkialueella vaikuttava tekijä on ollut se, etteivät Jyväskylän ja Vaasan suuntiin lähtevät kuljetukset mahdu Satamatiellä Junnilassa rautatien alitse. Siksi Jyväskylää ja Vaasaa kohti ajavat erikoiskuljetukset kääntyvät Satamatieltä Pohjoisväylälle pohjoiseen, ja seuraavaksi ne kääntyvät Piispanmäellä Vanhalle Ouluntielle.
Saavuttuaan Rautatienkadulle Hotelli Nukkumatin kohdalla, kuljetukset jatkavat erikoiskuljetusreittiä kohti Jyväskylää ja Vaasaa. Osa Jyväskylän suuntaan menevistä kuljetuksista joutuu kiertämään Prisman kiertoliittymän ja Ventuksentien kautta.
– Jotta erikoiskuljetukset aiheuttavat mahdollisimman vähän haittaa, ne ajetaan pääsääntöisesti iltaisin ja öisin. Muun liikenteen on tärkeä pitää kuljetuksiin aina riittävä turvaetäisyys. Erikoiskuljetuksen tullessa vastaan on huomioitava liikenteen ohjaajien antamat merkit sekä annettava tilaa ajamalla tien sivuun tai vaikkapa bussipysäkille, jos mahdollista, muistuttaa erikoiskuljetuksia ajavan, Ahola-konserniin kuuluvan AT Special Transportin laatukoordinaattori Viktor Ahola.