Tiistaina 26.1.2021 julkaistiin Työ- ja elinkeinoministeriön tekemä Suomen akkustrategia. Ministeri Mika Lintilän asettaman työryhmän taustana on halu vahvistaa Suomen roolia edelläkävijänä kestävässä akkutuotannossa ja akkujen kierrättämisessä. Strategiatyössä on laadittu ehdotuksia, jotka edistävät ekologisesti kestävän sähköisen liikenteen ja vaihtoehtoisen akkuteknologian tutkimusta ja kehitystä. Kokkolan alueen osaamista edustaa akkustrategian teemaryhmää johtanut professori Ulla Lassi.
Strategiassa todetaan, että akut eivät ole koskaan ennen olleet näin merkittävässä roolissa yhteiskunnassa. Kun öljyn merkitys vähenee, tilalle tulevat akut ja sähköistyminen. Muutos vaatii suuret määrät kriittisiä raaka-aineita, joiden tuottamisessa Suomella on tarjota paitsi mineraalivarantoja ja raaka-aineiden jalostusta, myös teknologiaratkaisuja ja osaamista tuotantoteknologioissa. Vaikka Suomi ei edes tuottaisi akkujen raaka-aineita tai akkuja, suomalainen teollisuus ja liikenne sähköistyvät väistämättä. Tämä on myös selitys sille, miksi strategiatyössä keskitytään sekä akkuihin että sähköistymiseen.
”Strategiassa kiteytyy Kokkolan keskeinen rooli. Olemme ainoa paikka Suomessa, jossa on litiumia. Kokkolassa toimii Umicoren prekursoritehdas, joka tuottaa materiaalia akkuihin. Lisäksi meillä on jo tässä vaiheessa kolme raaka-ainetuotantoon keskittyvää tehdasta – lannoitetehdas, sinkkisulatto ja kobolttijalostamo. Litiumtehdas täydentää akkutuotannon kokonaisuutta”, sanoo Kokkolan kaupungin kehitysjohtaja Jonne Sandberg.