purjehdusveneitä laiturissa

Arkistolahjoitus turvaa purjehduksen kulttuuriperintöä Kokkolassa ja Suomessa

Museo ja kaupungin vanhin urheiluseura, Gamlakarleby Segelförening GSF löysivät yhteisen sävelen historiallisen aineiston keräämiseen, säilyttämiseen ja esittämiseen. Kyseinen yhteistyö on hyvä esimerkki siitä, miten julkiset ja yksityiset tahot voivat vaalia kulttuurihistoriallisesti arvokkaita dokumentteja ja valokuvia ajassa, jolloin mm. taloudelliset säästötoimet haastavat toimintaa molemmilla saroilla. GSF:ssä vapaaehtoistyöllä on pitkät juuret, mikä lopulta hyödyttää myös laajempaa yleisöä esimerkiksi tällaisen aineistolahjoituksen myötä. Kotiseutuarkistot ovat olemassa juuri toisen ja kolmannen sektorin aineistoja varten.

Kokkolan kotiseutuarkisto sisältää jo ennestään hienoja kokoelmia, joiden kautta voi tutustua purjehduksen kehitysvaiheisiin Kokkolassa ja Suomessa. Taustalta löytyy ennen kaikkea jo vuonna 1872 perustettu Gamlakarleby Segelförening, maan neljänneksi vanhin purjehdusseura ja Kokkolan vanhin urheiluseura. Yhdistyksessä, jossa vastikään vietettiin 150-vuotista taivalta juhlallisin menoin ja uudella historiikilla, muistellaan kiitollisuudella monia antoisia toimintavuosia. Tämä on mahdollista useamman historiaa harrastavan jäsenen ansiosta. Näihin kuuluvat mm. jo edesmenneet Hans ”Hasse” Holmqvist ja kotiseutuneuvos Eero Huima, jotka aikoinaan tekivät valtavia uurastuksia paikallishistorian eteen keräämällä, dokumentoimalla ja arkistoimalla purjehduksen historiaa.

Kuvien digitoiminen on kulttuuriteko

Yhdistyksen nykyinen puheenjohtaja Torbjörn Witting iloitsee siitä, että myös nykyisistä jäsenistä löytyy henkilöitä, jotka jatkavat aikaisempien viitoittamalla tiellä:

– Meillä on seurassa yhä jäseniä, jotka tekevät hartiavoimin työtä historiamme vaalimisessa. Näihin kuuluvat mm. Christian Wiklund ja Heikki Haimakainen, joiden ansiosta arvokkaan valokuvakokoelman lahjoittaminen Kokkolan kotiseutuarkiston GSF-kokoelmaan on nyt mahdollista. Heikki teki todellisen kulttuuriteon digitoimalla tuhansia valokuvia, kertoo Witting.

Kotiseutuarkistoa ylläpitävässä K.H.Renlundin museossa purjehdusseuran aloitetta pidetään malliesimerkkinä yhdistyksen vastuullisesta asenteesta oman toimintahistoriansa säilyttämistä kohtaan. Tällainen työ johtaa parhaimmassa tapauksessa siihen, että kuka tahansa aiheesta kiinnostunut voi perehtyä aineistoon:
– Kotiseutuarkisto on olemassa juuri tällaisen aineiston säilyttämistä varten. Pääsääntö on, että aineisto on kaikkien kiinnostuneiden käytettävissä. Ilman tällaisia arkistolahjoituksia on myös aina olemassa riski, että ainutlaatuista aineistoa kotoaa. GSF:llä on hyvin koottua ja järjestettyä aineistoa, ja lisäksi he ovat hoitaneet nyt lahjoitettavan valokuva-aineiston digitoinnin, kertoo museon tietopalveluamanuenssi Anna Katriina Puikko, joka työskentelee myös kotiseutuarkistossa.

Arkistot ovat olemassa kaikkia varten – GSF:n kautta uusia näkökulmia urheilun historiaan

Seuran 150-vuotishistoriikki vuodelta 2022 sisältää runsaasti mielenkiintoisia kuvia, tarinoita ja tilastoja. Kaikesta huolimatta aineistoa löytyy myös lisää: osa on jo ennestään arkistoitu Kokkolan kotiseutuarkistoon, ja osa on koottu nyt lahjoitettavaan kokonaisuuteen. Museolla uskotaan, että tieto- ja valokuva-aineistosta on hyötyä aika piankin, muun muassa kun tutkitaan liikunnan ja urheilun historiaa tulevin vuosina. GSF puolestaan suunnittelee vanhojen valokuvien esittelemistä Mustakarin purjehduspaviljongissa.

Lisätiedot:

Erik Engberg, tutkimusamanuenssi, K.H.Renlundin museo, 044 780 9757 / erik.engberg(at)kokkola.fi
Torbjörn Witting, pj., GSF, 040 511 9595 / torbjorn.witting(at)portofkokkola.fi