Fortsätt till innehållet
"Det investeras mycket i industrier i Västra Finland, men även Östra Finland är viktigt, i synnerhet för att hålla utbud och efterfrågan på elektricitet i balans", påminner Pukema. På bilden Karleby hamn och industriparken KIP skymtar i bakgrunden. Karleby har 80 års erfarenhet av industriparker. Fotograf: Hannu-Pekka Pukema

”Vi väcker tankar om hur man borde göra det” – industrin delar sina lärdomar”

Värdekedjan inom batterikemi och även den övriga inhemska industrin behöver en effektiv infrastruktur, proaktiv markanvändning och smidiga tillståndsprocesser. Det väsentliga är att få rätt instanser att samarbeta. Det finns potential för till och med miljardinvesteringar i den inhemska industrin.

Projektchef Hannu-Pekka Pukema från Karleby stad, vad måste ändras för att batterivärdekedjan ska bli starkare i Finland?

”Med tanke på att få hit investeringar är det viktigt att samarbeta, hitta lokala styrkor samt förtydliga våra nationella modeller och metoder. Sett till nyinvesteringar är den gröna övergången på Finlands sida, förutsatt att vi tar hand om vår infrastruktur och tillgänglighet.”

Projektet för ledning av batterikemi i innovationsstäderna har under Pukemas ledarskap samordnat en serie workshps för utveckling av industriområden – fyra workshoppar med olika teman på fyra olika orter. Deltagarna har varit från olika delar av Finland, från Torneå till Fredrikshamn och från Björneborg till Joensuu.

”I workshopparna har vi diskuterat vad vi borde beakta för att Finland ska verka attraktivt som placeringsort. Såsom vilka investeringar i infrastrukturen är betydelsefulla för de finländska industriområdena”, berättar Pukema.

Det är alltså viktigt att få rätt instanser att diskutera sinsemellan, samarbeta och dela information med varandra. Städerna och högskolorna har enligt Pukema också en roll i att möjliggöra och stödja utvecklingen i rätt riktning.

Fungerande infrastruktur ger investeringar

Infrastrukturfrågor är avgörande för att locka investeringar. Industriparkens tillgänglighet med olika transportformer är något som ska fixas först. Det är viktigt att förbindelserna fungerar, att farlederna är i skick och att leveranskedjorna har setts över integrerat från början till slut.

Med tanke på den gröna omställningen måste i synnerhet spårtrafiken förbättras. Förhoppningen är att gods- och persontrafiken inte ska behöva konkurrera om samma spår.

”Det vore bra att få två elektrifierade avsnitt norrut, och om förbindelsen går ända till Sverige öppnas en rutt för alternativa leveranskedjor via hamnarna i Sverige och Norge. Detta är betydelsefullt även med hänsyn till försörjningsberedskapen”, påminner Pukema.

Tillstånd och värdeval väcker ofta diskussion, exempelvis i fråga om kärnkraft och väte. – I syfte att förbättra förståelsen och acceptansen är det viktigt att besöka människor och ge dem omfattande och ärlig information om möjligheterna till nya industriinvesteringar, och vad investeringarna innebär i praktiken.

Långsiktighet i beslutsfattandet

Uleåborgs universitets forskningsgrupp för tillämpad kemi har arbetat med batterikemi i drygt 15 år och fått internationell finansiering för sitt forskningsarbete.

”Vi har gjort flera publikationer om batterivärdekedjan”. Ulla Lassi, professor vid Uleåborgs universitet berättar att hon just nu jobbar med en utredning om grönare batteriteknologier som en del av den nationella batterivärdekedjan.

Omvärlden kring batterierna har enligt Lassi plötsligt blivit aningen krävande, inte bara nationellt, utan också på EU-nivå.

En del av investeringarna framskrider som planerat, medan några strular.

”Man ska inte bli och stampa på stället, utan ivrigt ta tag i nya utmaningar och möjligheter. Det finns fortfarande mycket outnyttjad potential i batterivärdekedjan och nya innovationer uppstår särskilt i gränssnittet mellan företagens affärsverksamhet”, berättar Lassi.

Det är ett flera års jobb att få en stor investering till Finland. Därför är det viktigt att det politiska beslutsfattandet är så rätlinjigt som möjligt. Detta har framkommit i flera anföranden av workshopparnas deltagare.

”Oavsett politiken behöver vi en mer permanent modell att stödja oss på när vi för våra ärenden vidare, för att industrin ska behålla sin konkurrenskraft”, säger Pukema.

Även om industrin tävlar om delvis samma resurser är det enligt honom inte fråga om vinnare och förlorare, utan alla vill göra bättre ifrån sig och främja saker tillsammans.

”I november publicerar vi en rapport om industriparkernas bästa praxis på evenemanget Material Week i Karleby. De rön som sammanställts i rapporten kan sedan tillämpas för att bygga upp batterivärdekedjans infrastruktur och locka investeringar till den”, berättar Pukema.

Behovet av arbetskraft och bristen på experter är ett av de viktiga teman som lyfts fram och som man återkommer till i workshopparna 2025.

Batterikemi är ett av Innostädernas sex ledningsansvarsteman.  Det tematiska samarbetet sammanför städernas resurser och främjar spridningen av god praxis och internationellt samarbete och investeringar. Målet är att påskynda förnyelsen av näringslivet och ibruktagandet av hållbara lösningar i städerna. Innostäderna stöder innovationer, tillämpar forskning och experiment.

 

Mer information: