Karleby stad kräver att flygplatsnätverket hålls oförändrat. I samband med den pågående uppdateringen av planen Trafik 12 bör tillgänglighetsmålet om att hela Finland ska kunna nås inom tre timmar bevaras. Flygförbindelsen från Helsingfors till Karleby-Jakobstad är livsviktig för regionens näringsliv, företag och internationella investeringar samt för turismen.
Karlebyregionen har som mål att återgå till flygtrafik som fungerar på marknadsvillkor. Det finns goda förutsättningar för detta i landskapet tack vare bland annat stora internationella företag och investeringar som planerats i regionen. Här behövs ett nära samarbete med flygbolagen för att servicenivån ska kunna svara mot näringslivets och också turismens behov. ”En plötslig förändring är dock inte möjlig, utan övergången kräver såväl kommunernas som statens stöd. Landskapsflygens viktigaste funktion är inte att möjliggöra resor inom landets gränser, utan att företag och proffs snabbt kan tas sig ut i världen och tillbaka till Finland”, säger Karleby stads utvecklingsdirektör Jonne Sandberg.
Finavia är beredd att skära ner på flygplatsnätverket och ersätta förbindelserna med resekedjor. Enligt Finavia går bolaget med en förlust på ca 20 miljoner euro varje år på grund av upprätthållandet av flygplatserna. ”Det är obegripligt att Finavia ser nedskärningen av flygplatsnätverket som en tillväxtåtgärd, trots att landskapens näringsliv upprepade gånger har framhävt vilken betydelse flygtrafiken har för den ekonomiska tillväxten. Utan ett fungerande flygplatsnätverk finns det inte heller förutsättning för flygtrafik som fungerar på marknadsvillkor”, konstaterar Sandberg.
”Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo ska nuvarande flygplatsnätverk bevaras. Med tanke på detta är det obegripligt att statsbolaget Finavia genom sina yttranden kan tillåtas skapa onödig osäkerhet kring flygförbindelsernas framtid och för regionernas utvecklingsförutsättningar. Nedläggningen av flytplatsinfrastrukturen skulle också innebära att vi försvårar användningen av eventuella framtida transportsätt, såsom elflygplan.”
Om Finland vill locka internationella investeringar, bör diskussionen om nedskärningen av flygplatserna avslutas snarast.
Exempelvis projektbolaget Arctial har inlett utarbetandet av en förstudie om en anläggning för koldioxidsnål produktion av aluminium i Karleby. Arctial har grundats av de internationella industri-, energi- och klimatteknologibolagen Rio Tinto, Mitsubishi Corporation, Vargas och Suomen Teollisuussijoitus Oy (Tesi). Därtill stödjer Fortum projektbolaget med en elskyddsstrategi för den potentiella anläggningen samt genom att distribuera el från dess nuvarande produktionsanläggningar. Arctial har också tecknat ett intentionsavtal med det finska stamnätsbolaget Fingrid om anslutning till stamnätet.
Om projektet genomförs kommer Arctials produktionsanläggning att vara den första nya anläggningen för produktion av primäraluminium i Europa på mer än 30 år. Den skulle förbättra tillgången på europeisk koldioxidsnål aluminium i betydande grad och innebära en investering på flera miljarder euro i Finland. Detta projekt, liksom de tiotals andra internationella, beredskapskritiska företag som redan är verksamma inom storindustriområdet i Karleby och de omfattande investeringar som de planerar, är beroende av fungerande flygförbindelser. Flygplatsen och flygförbindelserna är, precis som järnvägs- och landsvägstrafiken, kritisk infrastruktur för oss.
Mer information:
-
Jonne Sandberg
Utvecklingsdirektör
Telefon
E-post
Enhet
Stadshuset
Tjänsteområde
Näringsliv och stadsutveckling