Den länge planerade renoveringen och utvidgningen av Snellmanssalen inleddes i början av 2023. Nya Musikcentrum Snellman öppnar sina dörrar hösten 2024 med moderna lokaler och utrustning för konserter och andra evenemang. Också i marknadsföringen får Musikcentrum Snellman ett nytt och fräscht uttryck.
Medieassistent Juha Klemola från Karleby stads marknadsförings- och kommunikationsteam skapade den nya logon som symboliserar en ny början.
– Jag tittade på de illustrationer som arkitekterna gjort av de nya lokalerna och de gav ett luftigt och värdefullt intryck. Jag ville förmedla denna stämning också via logon, berättar Juha Klemola.
Målet var att skapa ett tydligt och kännspakt grafiskt uttryck för musikcentrumet.
– Snellmans initial, S, blev en luftig cello och strecket genom den är som halsen på en cello. Strecket för också tankarna till en taktpinne, vilket beskriver verksamheten i vidare bemärkelse, beskriver Klemola.
I september ordnades en omröstning om den nya logon under Kotona-mässan. Mässbesökarna fick rösta på sin egen favorit bland fyra alternativ. Det vinnande alternativet fick 550 röster.