Karleby stad, Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite, regionens utbildningsorganisationer Centria, Kpedu och universitetscentret Chydenius samt 13 företag inom KIP-området samarbetar inom ramen för kampanjen KokkolaWorks som pågår hela året. Syftet med samarbetet är att öka dragningskraften och främja aktörernas och branschernas tillgång till arbetskraft.
Den gemensamma kampanjen för de offentliga sektorerna och företagen i Karleby, KokkolaWorks, fortsätter i september. ”Det har känts fint att följa med hur den Karlebybördiga skådespelaren och manusförfattaren Nicklas Pohjola har skapat ett helt galleri av fantastiska karaktärer. I den sista kortfilmen i serien sammanfattas den betydelse som Karlebys och Yxpilas starka sociala gemenskap och kulturen har haft också för Nickes eget karriärval. Kulturbranschen är en del av Karlebys mångsidiga näringsstruktur och utbildningsutbud”, beskriver Karleby stads marknadsförings- och kommunikationschef Päivi Korpisalo.
I höst publiceras fyra kortfilmssketcher där vi via Nickes karaktärer får bekanta oss med Karleby, livet i staden, företagen som erbjuder jobb och enskilda arbetsuppgifter.
Mediesatsning på personer i arbetsför ålder som är positivt inställda på att flytta
KokkolaWorks-kampanjens videoserie har åtta avsnitt. Avsnitten publiceras i sin fulla längd på kampanjsidan KokkolaWorks.fi. Dessutom kommer karaktärerna och kampanjens igenkännbara utseende att synas och höras i kanaler på sociala medier, biografer, utomhusreklamer samt radio. Kampanjen är indelad i två delar, av vilka den första startade i maj och den senare startar i början av september.
KokkolaWorks-kampanjkonceptet förenar bra jobb och gott liv i Karleby på ett naturligt sätt. ”Var dig själv” är ett löfte om att det är lätt att komma till Karleby samt att bo och trivas här. Under kampanjen förmedlas information om lediga arbetsplatser och om Karlebyregionen i stort: alternativ som gäller boende, hobbymöjligheter, kultur- och idrottsutbud etc.
I Karlebyregionen kommer efterfrågan på arbetskraft att öka ytterligare inom den nära framtiden i och med att stora investeringar förverkligas i regionen. Företagen växer och deras näringsstruktur ändras, vilket ökar behovet av kunnig arbetskraft när det gäller expertuppgifter, uppgifter inom produktion och uppgifter inom social- och hälsovårdsbranschen.
Kampanjen riktar sig till arbetsföra personer i åldern 20–55 år och geografiskt sett ligger fokus på västra och södra Finland, särskilt områden som ligger längs stambanan. Målgruppen omfattar ca 28 procent av befolkningen. Kampanjens totala budget är 316 000 euro, varav mediernas andel är 160 000 euro.
KokkolaWorks