Staden informerar aktivt, tidsenligt och interaktivt via många kanaler om sin verksamhet, sina tjänster, sitt beslutsfattande samt om kommuninvånarnas möjligheter att delta.
Staden främjar med sin kommunikation och stadsmarknadsföring även trivseln och stärker Karlebys dragnings- och kvarhållningskraft. En väl genomförd kommunikation förbättrar tjänsternas kvalitet och verksamhetens effektivitet.
Stadens kommunikation styrs av 22 § (Möjligheter att delta och påverka) och 29 § (Kommunikation) i kommunallagen.
Kommunikationsansvar
I stadens organisation är kommunikationsverksamheten decentraliserad. Enheterna och sakkunniga har ansvaret för kommunikationen och marknadsföringen vad gäller den egna uppgiften, och sektorernas och affärsverkets direktörer för kommunikationen och marknadsföringen som gäller den egna sektorn.
Karleby stads marknadsförings- och kommunikationsteam koordinerar och stödjer hela stadsorganisationens kommunikation. Teamet ingår i enheten Näringsliv och stadsutveckling och ansvarar för stadens marknadsföring. Teamet ansvarar också vid behov tillsammans med sektorerna för samordnad och effektiverad kommunikation.
Stadsstyrelsen leder och övervakar stadens kommunikation och marknadsföring. Stadsdirektören bär helhetsansvaret för stadens kommunikation och marknadsföring.
Kommunikationskanaler
Staden utnyttjar många kommunikationskanaler och -metoder. Stadens kommunikationskanaler är bland annat webbplatsen kokkola.fi, sociala mediers kanaler, meddelanden, kungörelser och annonser, evenemang för allmänheten samt broschyrer och publikationer.