Reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024 anknyter sig till det sysselsättningsmål som inkluderats i regeringsprogrammet för Marins regering och stärkandet av kommunernas ansvar för sysselsättningstjänsterna.
Överföringen till kommunerna gör att tjänsterna kommer närmare kunderna. När samma anordnare ansvarar för sysselsättningstjänsterna, kommunens utbildningstjänster och näringstjänsterna stöder de bättre målen för snabb sysselsättning. Kommunerna har goda förutsättningar att erbjuda kunderna målinriktade tjänster som lämpar sig för behoven på den lokala arbetsmarknaden.
Regeringspropositionen om överförandet av arbets- och näringstjänsterna antogs av riksdagen den 1 mars 2023. Lagpaketet som gäller om organisering av den offentliga arbetskrafts- och företagsservicenstadfästes den 23 mars 2023. Organiseringsansvaret för tjänsterna överförs till kommunerna den 1 januari 2025.
Ansvaret att ordna tjänsterna
Kommunerna kan ordna tjänsterna själva eller komma överens om att ansvaret att ordna tjänsterna överförs till en samkommun eller kommun. Kommunen kan ordna tjänsterna själv om arbetskraften i kommunen överskrider 20 000 personer.
Om arbetskraften är mindre än detta ska kommunen grunda ett sysselsättningsområde med en eller flera kommuner. Sysselsättningsområdet ska vara ett geografiskt enhetligt område som är välfungerande med tanke på arbetsmarknaden och pendlingsregionen. I regel ska även den viktigaste staden i regionen inkluderas i området.
Kommunerna och de sysselsättningsområden som bildas ska komma överens om och senast den 31 oktober 2023 meddela arbets- och näringsministeriet hur sysselsättningstjänsterna ordnas i området från och med ingången av 2025. I detta sammanhang ska de kommuner som bildar ett sysselsättningsområde lämna in ett av kommunernas fullmäktigen godkänt avtal om ett gemensamt organ (ansvarskommunmodell) eller en samkommuns grundavtal (samkommunmodell) till ministeriet. Sysselsättningsområdena ska också lämna en plan som godkänts av kommunernas fullmäktige till ministeriet. Av planen ska följande framgå:
- de ekonomiska resurser och personalresurser som ska reserveras för skötseln av de uppgifter som avses i lagen samt hur resurserna är fördelade
- lösningarna för produktionen och inriktningen av tjänsterna som avses i lagen
- antalet verksamhetsställen och deras placering
- samarbetspartnerna och -formerna
- hur arbetskraftsinvandring, arbetsmarknadsmatchning samt arbetskraftens rörlighet främjas
- vilken beredskap det finns för strukturomvandlingssituationer.
Kommunerna eller de samarbetsområden som kommunerna bildar har lämnat 31.10.2023 sin anmälan om bildande av sysselsättningsområden till arbets- och näringsministeriet. Arbets- och näringsministeriet och finansministeriet behandlar mottagna anmälningar och ansökningar om undantag under november. I slutet av november är det känt vilka sysselsättningsområden som kan framskrida som planerat. Dessutom är det känt för vilka områden bildandet av ett sysselsättningsområde bereds genom statsrådets beslut.
Förfarandet inleds om en kommun eller ett samarbetsområde som lämnat in en anmälan eller ansökan om undantag inte uppfyller de kriterier för organiseringsansvar som anges i lagen. Om förfarandet måste inledas, ska de kommuner som berörs av förfarandet höras om förslaget till det sysselsättningsområde som ska bildas. Statsrådet fattar beslut om sysselsättningsområdena senast i februari 2024.