Österbottens barnkulturnätverk BARK har producerat digitalt material som pedagoger, museianställda, kulturansvariga eller verkstadsledare kan använda på egen hand.
För att kunna spela, behöver du fråga efter lösenord via email från adressen khrenlundinmuseo.elamys@kokkola.fi eller annina.ylikoski@obotnia.fi.
Mysteriet med den försvunna tjäran, ett digitalt escape room
Ett äventyr i 1700-talets österbottniska sjöfartsstäder. Skepp lastas med tjära för att säljas utomlands, men plötsligt börjar det försvinna tjärtunnor. Vem stjäl tjäran ock varför? Kan du hjälpa till att hitta bovarna? Den försvunna tjärans mysterium knyter samman tidsresepedagogiken, escape roomets spänning och historiska fakta om 1700-talets Österbotten.
Målgrupp: åk 5-6
Tidsåtgång: ca 45 min
Rekommenderat antal: en skolklass
Läs mer & spel
Arvids hemliga resa, digitalt escape room
Året år 1903. Arvid, en ung österbottning, ger sig iväg på en spännande resa till Amerika, men behöver hjälp på resan. I ”Arvids hemliga resa” kombineras idén bakom ett escape room eller rymningsspel med tidsresepedagogik, och med i kombinationen ryms också en historialektion om emigration.
Mälgrupp: åk 7-9
Tidsåtgång: ca 40 minuter
Rekommenderat antal: en skolklass
Läs mer & spel