Fortsätt till innehållet

Lär och upplev

STUDIEMATERIAL

Här hittas material och tips angående Karlebys historia och forskningar och upplevelser av kulturomgivningen. Materialet kan användas fritt som t.ex. stöd för undervisning eller under fritiden.

  • Historiska orienteringen går ut på att finna historiska platser i Karleby centrum. I materialet beskrivs varje plats med hjälp av fotografier och frågor.  Materialet (pdf) väcker ett intresse att studera hur omgivningen förändrats under olika tidsperioder.

    Historisk orientering

  • Det finns två färdiga rutter; Kyrkbackens och Sundmuns. Objekten kan du hitta på kartan, du kan själv välja om du följer kartans rutt eller om du vill ta en egen.

    På sidan som öppnas från objekten kan du läsa om platsens historia och förhoppningsvis se Karleby i ett nytt ljus. Kartorna och objekten hittar du härifrån.

    Kulturcyklingsrutt

  • K.H.Renlunds museum har uppkallats efter Karl Herman Renlund (1850–1908), som i sitt testamente donerade födelsestaden Gamlakarleby en konstsamling samt personliga föremål.
    Utställda i Rooska gårdens andra våning finns kända verk från den finländska konstens guldålder. Konstverk såsom Arvid Liljelund, Läsande dam (1869), Pekka Halonen Lojägare (1903) och Karl Herman Renlunds porträtt (1902) samt Johan Lind, Catharina Sophia Roos’ porträtt (1828).

    I samarbete med K.H.Renlunds museum och Mediakeskus Lime

  • Österbottens barnkulturnätverk BARK har producerat digitalt material som pedagoger, museianställda, kulturansvariga eller verkstadsledare kan använda på egen hand.

    För att kunna spela, behöver du fråga efter lösenord via email från adressen khrenlundinmuseo.elamys@kokkola.fi eller annina.ylikoski@obotnia.fi.

     

    Mysteriet med den försvunna tjäran, ett digitalt escape room

    Ett äventyr i 1700-talets österbottniska sjöfartsstäder. Skepp lastas med tjära för att säljas utomlands, men plötsligt börjar det försvinna tjärtunnor. Vem stjäl tjäran ock varför? Kan du hjälpa till att hitta bovarna? Den försvunna tjärans mysterium knyter samman tidsresepedagogiken, escape roomets spänning och historiska fakta om 1700-talets Österbotten.

    Målgrupp: åk 5-6
    Tidsåtgång: ca 45 min
    Rekommenderat antal: en skolklass

    Läs mer & spel

     

    Arvids hemliga resa, digitalt escape room

    Året år 1903. Arvid, en ung österbottning, ger sig iväg på en spännande resa till Amerika, men behöver hjälp på resan. I ”Arvids hemliga resa” kombineras idén bakom ett escape room eller rymningsspel med tidsresepedagogik, och med i kombinationen ryms också en historialektion om emigration.

    Mälgrupp: åk 7-9
    Tidsåtgång: ca 40 minuter
    Rekommenderat antal: en skolklass

    Läs mer & spel