Med marginal avses något som förblir undanskymt i förhållande till huvudströmningen, något som inte har en dominerande position, gör motstånd eller som har blivit undanskuffat. Marginalen representeras av många subkulturer, likaså en kreativitet som avviker från dominerande utgångspunkter. I konsthistorien räknas sådana konstgenrer som art brut, outsider art, naiv konst, art singulier och modern folkkonst (på finska ”ITE-taide”) till konst som föds i marginalerna.
Det är inte fråga om en sammanhängande eller unison företeelse. Det som definierar konstnärer och verk som omfattas av detta sammanhang är framför allt en ovilja att anpassa sig till kulturens huvudströmningar och konstens praxis. När det gäller konsten ändras uttryckssättet och uppfattningen om vilka som utgör marginalen med tiden och beroende på platsen. Detta är inte bara en nutida företeelse, utan fenomen som omfattas av riktningarna har identifierats allt sedan början av 1900-talet.
K.H.Renlunds museum har mottagit omfattande donationer av marginalkonst från Mellaneuropa och profilerar sig via dem som det enda museet som regelbundet ställer ut marginalkonst och den till samlingarna sett mest betydande aktören inom genrén i Fennoskandien. Till donationssamlingarna hör Maija och Volker Dallmeiers, Elke och Werner Zimmers samt Dietz Mertins samlingar. I dem ingår bland annat verk som räknas till naiv konst, outsiderkonst och modern folkkonst.
Sidans huvudbild: Miguel Rivera Bagur, I parken, odaterad, gouache på papper, 51cm x 65cm, Elke och Werner Zimmers donationssamling, K.H.Renlunds museum