Kulttuurihyvinvointisuunnitelman tarvittavan kokemustiedon keräämiseksi järjestettiin 28.9.2023 kaksi avointa työpajawebinaaria. Tilaisuudessa kerättiin osallistujilta tietoa Miro-tiedonkeruumenetelmällä. Kahteen kulttuurihyvinvointityöpajaan osallistui yhteensä noin 30 maakunnan asukasta, jotka olivat lähinnä palvelujen käyttäjien sekä niitä tarjoavien tahojen edustajia. Työpajassa oli kolme otsikkokysymystä, joista osallistuneilta saaduilla vastauksilla saatiin hyvin suuntaviivoja sekä painotuksia laadittavalle kulttuurihyvinvointisuunnitelmalle.
Mitä on kulttuurihyvinvointi
Yksi työpajan kysymys oli mitä on kulttuurihyvinvointi? Vastauksissa nousi esiin erityisesti kokemus osallisuudesta kulttuuriin. Vastaajat kokivat, että kulttuurihyvinvointi on arjen rikastuttamista, henkisten voimavarojen edistämistä, yhteisöllisyyden ja osallisuuden tunnetta sekä tärkeä sosiaalinen pääoma. Kulttuuri tekee näkyväksi yksilön ja hänen elinympäristönsä. Vastauksissa korostui näkemys, että on jokaisen maakuntamme asukkaan perusoikeus olla osallisena kulttuurista ja niitä saatavista hyvinvointivaikutuksista, ikään tai väestöryhmään katsomatta.
Työpajoissa koettiin, että monipuolinen kulttuurihyvinvointipalveluiden järjestäminen saavutettavasti tuo alueen kuntiin pito ja vetovoimaa, lisää sote-palveluissa moniammatillisuuta sekä parantaa järjestettävien palveluiden laatua ja tukee työntekijöiden jaksamista.
Miten kulttuurihyvinvoinnin edistäminen toteutuu Keski-Pohjanmaalla
Toisena webinaarissa kysyttiin, miten kulttuurihyvinvoinnin edistäminen toteutuu Keski-Pohjanmaalla. Vastauksissa pidettiin keskeisenä, että suunnitelmassa tulisi ensin tunnistaa alueella jo tehtävä kulttuurihyvinvointitoiminta. Toimintaa pitää sanallista ja markkinoida paremmin. Järjestöjen tekemä kulttuurihyvinvointityö nähtiin maakunnassa vahvuutena ja sen tukeminen on tuiki tärkeää.
Vastauksissa alueen heikkouksina koettiin, että toiminta on hajanaista ja vaivalloista ja se kehittyy hitaasti. Kulttuurihyvinvointipalveluiden tuotteistaminen ja koordinoiminen on kesken, yhteistyötä tarvittaisiin lisää. Kulttuurihyvinvointitoimintaa ei ole järjestetty tasapuolisesti kaikkialla hyvinvointialueella. Nuoret ja nuoret aikuiset vaatisivat nykyistä enemmän huomiota. Myös haavoittuvassa asemassa oleviin ryhmiin, esim. vanhuksille toivotaan koordinoituja aktiviteetteja sekä sisältöjä palveluyksiköihin.
Webinaarissa osallistujat saivat vastata myös kysymykseen siitä, miten kulttuurihyvinvointia tulisi edistää maakunnassa. Vastaajat totesivat, että kulttuurihyvinvointisuunnitelmassa tulisi olla koordinoinnilla ja yhteistyöllä keskeinen asema. Kulttuurihyvinvoinnin kokonaishahmotusta ”sateenvarjoa” tarvitaan. Palveluiden käyttäjien osallisuus suunnittelussa ja tarpeiden havainnoinnissa tulisi olla keskeisesti mukana.
Lasten ja nuorten kulttuurihyvinvoinnin pohjaa tulisi rakennetaan varhaiskasvatuksessa, koulussa ja taiteen perusopetuksessa. Kohdennettua kulttuurihyvinvointitoimintaa tulisi kehittää, jotta kulttuuripalveluihin pääsisivät osallistumaan myös he, jotka eivät esim. pysty poistumaan kodistaan. Toimintaa tulisi tarjota myös pitkäaikaistyöttömille.
Kaikkea kulttuurihyvinvointiin liittyvää viestintää tulisi kehittää. Esiin nousivat säännölliset tiedotteet, ja viestintä oikeissa alustoissa ja oikeaan aikaan. Ideana esitettiin esim. podcast sarjaa, joka toisi eri toimijoitta ja palveluita esille. Tarpeelliseksi koetiin yhteinen alusta, jonne kulttuurihyvinvointipalvelujen tuottajat voivat tuoda palvelut ja joista ostaja voi etsiä mahdollisia palveluja. Tärkeänä olisi myös olla alusta, jonne voi laittaa esille myös tahot, jotka tarvitsevat kulttuuripalvelua, jotta tarvittavia palveluita voidaan suunnitella ja toteuttaa. Alustat mahdollistavat sujuvan asiakasohjauksen kulttuurihyvinvointitoimintaan.
Webinaarin Miro-vastauksissa painotettiin, että hyvinvointialueella ja kunnissa tulee olla riittävästi, resursseja ostaa ja järjestää kulttuurihyvinvointipalveluja niin erityisryhmille kuin myös kaikille asukkaille. Kulttuurihyvinvointitoiminnan järjestämisessä on tärkeää yhteistyön kehittäminen. Kulttuurihyvinvoinnin osaamista tulee hyödyntää paremmin kehittämistyössä ja koulutuksessa. Kulttuurihyvinvointityön rahoitusta toivottiin edistettävän esim. toimijoiden keskinäisten hankkeiden avulla.
Webinaarin osallistujat katsoivat, että kulttuurihyvinvointisuunnitelman tulee ohjata ja edistää alan kehittämistoimintaa ja yhteistyön koordinointia. Suunnitelmaan toivottiin koontia kulttuurihyvinvoinnin kokonaisuudesta, sekä selkeitä tavoitteita ja konkreettisia toimenpiteitä, joilla eri osapuolet pystyvät yhdessä toteuttamaan asetetut tavoitteet.