Utvecklingsplan
Utvecklingsplanen 2022–2025 för tjänster inom småbarnspedagogik och undervisning skapar ett kontinuum allt från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen.
Syftet med denna utvecklingsplan är att på nämndnivå konkretisera stadsstrategins mål för tjänster inom småbarnspedagogik och undervisning, men också att styra utarbetandet av enheternas egna utvecklingsplaner. Utvecklingsplanen är också ett arbetsprogram för nämnden för undervisning och fostran under den innevarande valperioden.
Utvecklingsplanen innehåller gemensamma utvecklingsmål och utvecklingsåtgärder för tjänster inom småbarnspedagogik och undervisning och olika verksamhetsformernas (småbarnspedagogik, förskoleundervisning, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning, fritt bildningsarbete och grundläggande konstundervisning) nuläge och deras särskilda utvecklingsmål och utvecklingsåtgärder.
Utvecklingsplanen innehåller också beskrivningar av de centrala ändringar i verksamheternas servicenät och byggnadsinvesteringar under utvecklingsplansperioden 2022-2025.
Verkställandet av utvecklingsplanen utvärderas och planen uppdateras vid behov. Planen gäller en fullmäktigeperiod åt gången.
Forskningsbaserade metoder
Grundläggande utbildningen i Karleby utnyttjar mångsidiga, forskningsbaserade metoder som främjar elevernas helhetsmässiga välbefinnande, upprätthåller arbetsron i klassen och stärker elevernas känslo- och interaktionsfärdigheter. Med hjälp av de här metoderna vill vi skapa en trygg och uppmuntrande lärmiljö där varje elev kan växa och utvecklas enligt sina egna styrkor.
Undervisningspersonalen inom grundläggande utbildningen i Karleby har övergripande utbildning i ibruktagandet och tillämpningen av dessa metoder i skolan. Med hjälp av utbildningen säkerställs att lärarna har de färdigheter och kunskaper som behövs för att på bästa möjliga sätt stödja elevernas välbefinnande och lärande. På så sätt skapas skolornas enhetliga och positiva verksamhetskultur som stöder både elevernas och undervisningspersonalens välbefinnande och lärande.