Fortsätt till innehållet

Utvecklingsplan och forskningsbaserade metoder

Utvecklingsplan

Utvecklingsplanen 2022–2025 för tjänster inom småbarnspedagogik och undervisning skapar ett kontinuum allt från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen.

Syftet med denna utvecklingsplan är att på nämndnivå konkretisera stadsstrategins mål för tjänster inom småbarnspedagogik och undervisning, men också att styra utarbetandet av enheternas egna utvecklingsplaner. Utvecklingsplanen är också ett arbetsprogram för nämnden för undervisning och fostran under den innevarande valperioden.

Utvecklingsplanen innehåller gemensamma utvecklingsmål och utvecklingsåtgärder för tjänster inom småbarnspedagogik och undervisning och olika verksamhetsformernas (småbarnspedagogik, förskoleundervisning, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning, fritt bildningsarbete och grundläggande konstundervisning) nuläge och deras särskilda utvecklingsmål och utvecklingsåtgärder.

Utvecklingsplanen innehåller också beskrivningar av de centrala ändringar i verksamheternas servicenät och byggnadsinvesteringar under utvecklingsplansperioden 2022-2025.

Verkställandet av utvecklingsplanen utvärderas och planen uppdateras vid behov. Planen gäller en fullmäktigeperiod åt gången.

 

Forskningsbaserade metoder

Grundläggande utbildningen i Karleby utnyttjar mångsidiga, forskningsbaserade metoder som främjar elevernas helhetsmässiga välbefinnande, upprätthåller arbetsron i klassen och stärker elevernas känslo- och interaktionsfärdigheter. Med hjälp av de här metoderna vill vi skapa en trygg och uppmuntrande lärmiljö där varje elev kan växa och utvecklas enligt sina egna styrkor.

Undervisningspersonalen inom grundläggande utbildningen i Karleby har övergripande utbildning i ibruktagandet och tillämpningen av dessa metoder i skolan. Med hjälp av utbildningen säkerställs att lärarna har de färdigheter och kunskaper som behövs för att på bästa möjliga sätt stödja elevernas välbefinnande och lärande. På så sätt skapas skolornas enhetliga och positiva verksamhetskultur som stöder både elevernas och undervisningspersonalens välbefinnande och lärande.

  • TCM (Teacher Classroom Management) är en grupphanteringsmetod för årskurserna 1–6 inom grundläggande utbildning samt småbarnspedagogik. Metoden betonar bemötande, systematiskhet och växelverkan. Den erbjuder undervisningspersonalen verktyg och metoder som bygger på starka forskningsbevis och med vilka utvecklingen av elevernas känslo- och interaktionsfärdigheter samt empatiförmåga stöds.

    TCM-metodens mål är att stärka en positiv växelverkan mellan läraren eller skolgångshandledaren och eleverna samt att främja samarbetet mellan skolan och hemmet. Med hjälp av metoden vill vi skapa en trygg och uppmuntrande atmosfär i klassrummet där eleverna har utrymme att lära sig och växa.

    2021–2024 har nästan 300 lärare i Karleby fått utbildning i användningen av TCM-metoden.

  • Föra barnen på tal® (FBT) är en samtalsmetod till stöd för föräldrars, andra för barnet viktiga personers och barnets vardag. FBT-metodens mål är att stödja barnen och familjer i deras dagliga miljöer såsom i skolor och daghem. Med hjälp av FBT-metoden vill vi stärka familjernas och barnens välbefinnande genom att erbjuda dem möjligheten till öppen och konstruktiv växelverkan. Samtalen hjälper att identifiera och hantera vardagliga utmaningar samt tillsammans hitta lösningar som stöder barnets tillväxt och utveckling.

  • KiVa Skola® är ett åtgärdsprogram mot mobbning som utvecklats vid Åbo universitet. Målsättningarna med programmet är förebyggande av mobbning, effektivt ingripande i mobbningssituationer och kontinuerlig uppföljning. Kiva Skola-programmet har tagits i bruk i alla grundläggande utbildningens skolor i Karleby och med hjälp av det vill vi skapa en trygg och positiv lärmiljö för alla elever.

    KiVa Skola-programmet ger skolorna konkreta verktyg och metoder att förebygga och hantera mobbning.  Programmet stöder tidig identifiering av mobbningssituationer och ingripande i dem. Tidig identifiering av mobbningssituationer och ingripande i dem minskar mobbningens negativa konsekvenser och främjar elevernas välbefinnande.

  • Hösten 2024 har man i Karleby inlett ett pilotprojekt som är riktad till undervisningspersonal inom grundläggande utbildningens årskurser 7–9, Grupphantering och positivt beteendestöd i årskurserna 7–9. Utbildningens mål är att stärka undervisningspersonalens metoder och verksamhetsmodeller till stöd för grupphantering och positivt beteendestöd.

    Utbildningens innehåll grundar sig på metoder som på basis av forskning har konstaterats ha effekt och som främjar positivt beteende i skolor. Med hjälp av dessa metoder eftersträvas en lärmiljö där eleverna kan känna sig trygga och uppskattade, vilket åter stöder deras lärande och välbefinnande.