Barnet leker, uttrycker sig själv via konst och musik, vistas utomhus, motionerar, äter och vilar i en kamratgrupp med trygga vuxna. I daghemmet får barnet öva och lära sig att fungera i grupp i egen takt med beaktande av den egna färdighetsnivån. I daghemmet jobbar man i olika stora smågrupper som lämpar sig för olika situationer vilket bidrar till att enskilda barns behov och åsikter kan tas i beaktande i gruppernas verksamhet. Verksamheten grundar sig på heldagspedagogik vilket innebär att inlärningssituationer som uppstår i vardagen tillvaratas och helheten av fostran, inlärning och vård.
I daghemmen finns grupper för barn under 3 år, grupper för 3–5-åriga och syskongrupper med 1–5-åriga barn. I en grupp finns i regel 3 anställda.
När det gäller barn under 3 år ligger fokus i verksamheten på vardagssituationer och lek. Vardagssituationerna kombineras med musik, rim, dramafostran och motion. Småbarn har korta, spontana lärostunder som ofta börjar på barnets initiativ, då är barnet motiverad och koncentrerar sig på verksamheten. Dagliga rutiner och vilostunder är en del av barnets dag.
För de större barnen som är över tre år får kompisarna och kamratgruppen en allt större betydelse, och låtsaslekar i olika former ökar. De vuxnas roller och uppgifter varierar från att möjliggöra lek till att anpassa lärmiljön samt att leda och berika leken. Det är viktigt att barnets intressen och småbarnspedagogikens innehåll kombineras både i den ledda verksamheten och i barnets spontana lek. På så sätt upplever barnet att verksamheten är meningsfull och barnet lär sig nytt.
Kommunala daghem
Privata servicesedeldaghem