Fortsätt till innehållet

Slutarbete för fördjupade studier i bildkonst

”I de fördjupade studierna i den fördjupade lärokursen i bildkonst ingår ett slutarbete, som består av ett konstnärligt arbete, en beskrivning av arbetsprocessen och reflektioner över den egna lärprocessen. Vid bedömningen beaktas de mål som eleven ställt upp för sitt eget arbete och elevens inriktning i de fördjupade studierna.”

(Grunderna för läroplanen för den fördjupade lärokursen i grundläggande konstundervisning/Utbildningsstyrelsen 2018)

  • I slutarbetet ingår:

    • Konstnärligt arbete (verk/en serie av verk)
    • Skriftlig del/portfolio
    • Deltagande i handledningstillfällen
    • Deltagande och ordnande av en gemensam utställning för slutarbeten
    • Deltagande i slutarbetes presentationstillfället

    Slutarbetets omfattning är 140 timmar. I den ingår all den tid som används för slutarbetet: planering, genomförande, handledningstillfällen, sammanställning av portfolion, upphängning av utställningen och presentationstillfället. Slutarbetet görs i allmänhet under ett läsår i slutet av studier.

  • Du kan börja med slutarbetet då du har slutfört grundstudierna och deltagit i de verkstadsstudierna i minst 2–3 läsår och du är minst 16 år. Slutarbetet kräver att du förbinder dig till att långsiktigt och självständigt arbeta med slutarbetet under ett helt läsår. Du väljer själv ämnet och tekniker för slutarbetet men du får handledning av läraren efter ditt behov.

    Slutarbetet görs i slutet av studierna men du kan fortsätta med dina studier i bildkonstskolan ännu efter slutfört slutarbetet tills du fyller 20 år. Om du inte gör ett slutarbete kommer du att få ett intyg över deltagande med alla slutförda studier.

    Kuva Nuppu Uusitalon lopputöistä 2022-2023
    Nuppu Uusitalo 2022-2023
  • Slutarbetet består av ett verk eller en serie av verk och en portfolio. I portfolion ska du beskriva processen med slutarbetet och göra en självvärdering av verket och ditt eget arbete. Det är skäl att välja ett ämne för slutarbetet som särskilt intresserar dig. Avsikten är att det ska vara intressant, krävande, givande och inspirerande men också roligt att arbeta med slutarbetet!

    • Välj verkstad/verkstäder för läsåret så att det stödjer genomförandet av slutarbetet.
    • Tänk ut vad du vill göra i ditt slutarbete. Gör en plan och avgränsa ämnet noggrant. Du ska göra upp en plan för slutarbetet på förhand på en separat blankett (plan för slutarbetet, pdf) där du anger dina idéer, mål, arbetets tidsmål, arbetssätt osv.
    • Verkstadens lärare hjälper dig med t.ex. tekniska aspekter och tillhandahåller materialen. Under lektionstid får du handledning av läraren, precis som de andra eleverna, trots att du gör ett självständigt arbete.
    • Ansvarig för slutarbeten (Kristiina Turtiainen) hjälper med handledningen av slutarbeten och svarar på frågor som rör slutarbetet.
    • Slutarbetet görs i regel i den egna verkstaden men du kan också arbeta hemma eller vid bildkonstskolan på egen tid. Om du vill kan vi också ordna så att du kan arbeta i skolans lokaler utanför den egna verkstadsgruppens lektionstid.
    • Du ska föra arbetsdagbok under hela tiden som du gör slutarbetet där du beskriver olika skeden i din arbetsprocess på ditt eget unika sätt. Arbetsdagboken utgör stommen för hela portfolion.
    • Du får fritt använda skolans basmaterial och arbetsredskap men om du behöver specialmaterial ska anskaffningarna diskuteras med den ansvarige för slutarbeten och rektorn.
    Kuva Meeri Hämäläisen lopputöistä 2022-2023
    Meeri Hämäläinen 2022-2023
  • Arbetsdagboken som du ska skriva under arbetets gång utgör stommen för din portfolio. Arbetsdagboken är ett dokument för ditt lärande där du samlar material från hela processen, redan från dina första tankar kring arbetet. Du ska sätta in t.ex. alla skisser, information om källmaterial och kompletterande material, fotografier av olika skeden i arbetet, försök, misslyckanden och lyckanden, i din arbetsdagbok.

    Portfolion som visas vid utställningen tillsammans med verket skrivs på basis av arbetsdagboken. I portfolion kan du diskutera bl.a. följande saker:

    • Vilka är arbetets utgångspunkter?
    • Varför valde du att göra det här verket?
    • Vad vill du berätta med ditt verk?
    • Hur har arbetet framskridit?
    • Varför valde du det här arbetssättet för ditt verk?
    • Hur utvecklades dina idéer?
    • Vilka källor har du använt och var har du hittat dem?
    • Varifrån har du hämtat inspiration till ditt verk? (t.ex. böcker, artiklar, andra konstnärer)
    • Hur har du löst problem?
    • Har något förändrat din plan, varför och på vilket sätt?
    • Vad har känts enkelt och trevligt under processen, vad har varit svårt?
    • Vad har du lärt dig om dig själv och ditt eget konstnärliga arbete under processen med slutarbetet?
    • Hur bra motsvarar det färdiga verket de mål som du ställt upp?
    • Vad har du lärt dig under processen med slutarbetet?

    Portfolion kan vara en kombination av bild och text men också betona endera bild eller text. Verket kan vara i elektronisk form eller i fysisk ”pappersform”. Sätt in bildmaterial i din arbetsdagbok och fotografera både ditt arbete och olika faser av verket. Du kan låna skolans digitalkamera för fotograferingen. Du kan också skriva ut fotografierna vid skolan. Om du använder citat eller andras bilder i portfolion ska du komma ihåg att nämna text- eller bildkälla (tidningar, böcker, webbadresser).

    • du kommer att arbeta med ditt slutarbete under 1 läsår
    • när du gör upp en tidsplan beakta dina resurser och tänk noga efter vad du orkar
    • omfattningen av slutarbetet i timmar: ca 100 timmar utgörs av arbete i din egen verkstadsgrupp och minst 40 timmar av självs tändigt arbete på egen tid
    • slutarbetet förutsätter att du deltar i infomöten och gemensam handledning samt hjälper till att ordna en utställning för slutar beten och presenterar ditt slutarbete vid presentationstillfället
    • Slutarbetets plan ska lämnas in i augusti till den ansvarige för slutarbeten
    • vi informerar om det första infomötet i samband med läsordningen; alla som gör slutarbetet ska delta i det här mötet eller om du är frånvarande ska du komma överens om det med läraren som leder gruppen.
    • vid det första mötet fastställs datumen för gruppens övriga gemensamma möten
  • De färdiga slutarbetena och portfolion ställs ut i april-maj i den utställningslokal som bildkonstskolan ordnar för utställningen av slutarbeten. Alla elever som gör ett slutarbete ska hjälpa till med att förbereda utställningen och hänga upp slutarbetena. Eleverna ska också hjälpa till med
    att ta ner utställningen på en överenskommen dag.

    I bedömningen beaktas de mål eleven satt upp för det egna arbetet samt inriktningen i elevens fördjupade studier. Bedömningen baserar sig på de föremål och kriterier för bedömningen som fastställts i den lokala läroplanen. I slutarbetet bedöms det färdiga verket eller verksserien, beskrivningen av arbetsprocessen samt reflektionen av den egna inlärningsprocessen.

  • Vid bedömningstillfället deltar den ansvarige för slutarbeten, bedömarna och de som utför slutarbetet. Eleven redogör kort för sitt eget slutarbete vid bedömningstillfället och bedömarna kan också ställa frågor till eleven. Diskussionen ger eleven möjlighet att precisera slutarbetets mål och arbetsprocess.

  • Eleven kan inom två månader efter att ha fått bedömningen begära att läraren eller lärarna som genomfört bedömningen gör en ny bedömning. Om eleven är missnöjd med den nya bedömningen som görs på elevens begäran eller avgörandet på basis av vilken elevens begäran avslås kan eleven begära rättelse av bedömningen av rektorn

  • Föremål för bedömning av den fördjupade lärokursen är förhållandet till konst, visuell läskunnighet och delaktighet samt påverkan. Kriterier för kunnande efter avslutad lärokurs i den fördjupade lärokursen i bildkonst:

    Förhållandet till konst

    • Eleverna kan uttrycka sig visuellt och har förmåga till målinriktat arbete.
    • Eleverna kan reflektera över sitt eget konstnärliga arbete.
    • Eleverna kan ställa upp mål för sig själv och arbetar långsiktigt.
    • Eleverna kan välja tekniker, material och metoder som är lämpliga för den egna konstnärliga processen.
    • Eleverna kan motivera sina egna synpunkter och konstnärliga lösningar.

    Visuell läskunnighet

    • Eleverna kan iaktta sin omgivning med alla sinnen och dra nytta av sina iakttagelser i det egna arbetet.
    • Eleverna kan använda visuella kommunikationsmedel på ett eget lämpligt sätt.
    • Eleverna förstår fenomen i den visuella kulturen från verkets, betraktarens och konstnärens perspektiv.
    • Eleverna förstår förhållandet mellan form och innehåll i ett konstverk.
    • Eleverna kan motivera sina tolkningar och värderingar muntligt, skriftligt eller visuellt.
    • Eleverna uppvisar kännedom om konstens historia, samtida konst och visuella branscher.

    Delaktighet och påverkan

    • Eleverna kan kritiskt tolka och granska de budskap som bildkonsten och annan visuell kultur förmedlar och de värden som uttrycks i dem.
    • Eleverna visar förmåga till självständigt tänkande i sitt eget konstnärliga arbete.
    • Eleverna ställer ut sina verk offentligt och lägger fram sina tankar, tolkningar och ställningstaganden genom verket i en offentlig miljö.
  • Förutsättningen för att erhålla ett avgångsbetyg från den fördjupade lärokursen i grundläggande konstundervisning är ett avgångsbetyg från grundstudierna, ett slutfört slutarbete samt deltagande av grundstudier och fördjupade studier.

    Undantag kan göras på basis av en bedömning som görs av rektorn eller lärarna om eleven kan visa sitt kunnande på ett annat sätt, t.ex. genom arbetsprov. Eleven ska också delta på egen hand i minst sex utställningar eller föreläsningar om konstkännedom under de fördjupade studierna. Eleven får ett intyg över deltagande om eleven inte har de studier som krävs för ett avgångsbetyg från den fördjupade lärokursen grundläggande konstundervisning.

    Slutarbetet anses ge en bild av elevens kunnande i den fördjupade lärokursen. Bedömningen av slutarbetet är bedömning av elevens färdigheter i de fördjupade studierna i elevens slutbetyg.

  • Du får handledning av din lärare eller ansvarig för slutarbete genom hela processen enligt ditt behov!

    Augusti

    Planen för slutarbetet lämnas in till handledaren för slutarbetet. Slutarbetsinfo. På mötet ges all nödvändig information för processen med slutarbetet.

    September

    Idéerna för slutarbetet utvecklas och får mogna på basis av det första mötet och den egna planen. Försök och skisser. Kom ihåg att skriva i din arbetsdagbok från och med nu!

    Oktober

    Eget arbete. Kom ihåg att skriva i arbetsdagboken och fotografera olika skeden i arbetet! Möte för slutarbetet.

    November – December

    Eget arbete. Kom ihåg att skriva i arbetsdagboken och fotografera olika skeden i arbetet!

    Januari

    Eget arbete. Kom ihåg att skriva i arbetsdagboken och fotografera olika skeden i arbetet!

    Februari

    Eget arbete. Kom ihåg att skriva i arbetsdagboken och fotografera olika skeden i arbetet! Möte för slutarbetet.

    Mars

    Eget arbete. Kom ihåg att skriva i arbetsdagboken och fotografera olika skeden i arbetet! Möte för slutarbetet.

    April

    Arbetet blir färdigt! Portfolion blir färdig! Möte för slutarbetet där man beslutar om frågor som gäller utställningen. Förberedelser kring upphängningen av verket, d.v.s. planera hur du vill ställa fram ditt verk och din portfolio i utställningslokalen (t.ex. passepartouter, ramar, stafflier)

    Maj

    Gruppen hänger upp verken tillsammans, utställningens öppning och nedtagning. Slutarbetets bedömningstillfälle där alla ska delta.

Frågor som gäller slutarbetet ges förutom av din verkstad handledare också av ansvarig för slutarbeten

  • Kristiina Turtiainen, 040 805 0825 tai kristiina.turtiainen@kokkola.fi