Syftet med bedömningen av lärandet är att stödja elevens framsteg i studierna. En mångsidig och fortlöpande bedömning består av olika sätt att ge respons samt handledning i självvärdering och kamratvärdering. Läraren ger eleverna en läsårsbedömning på våren i årskurs 1–4. Läraren ger inte en skriftlig bedömning i periodstudierna i årskurs 5 och 6 utan eleven gör en självbedömning under lärarens handledning i samband med varje period. I verkstadsstudierna ges lärarens bedömning i slutet av verkstaden.
Avgångsbetyg för grundstudier i grundläggande konstundervisning: eleven får ett avgångsbetyg för grundstudierna då hen gjort en portfolio av grundstudierna och fått en bedömning.
Avgångsbetyg för den fördjupade lärokursen i grundläggande konstundervisning: eleven får ett avgångsbetyg då hen genomfört ett slutarbete och fått en bedömning. Eleven ska ha ett godkänt antal studier och eleven ska ha deltagit i minst sex föreläsningar om konstkännedom eller besökt utställningar på egen hand.