Fortsätt till innehållet

Villa skola

Villa skola är en mångsidig skola, med undervisning på flera olika nivåer, utgående från elevens behov.

I skolan finns

  • förskola,
  • åk 1-6, parallellklasser
  •  undervisning för elever inom verksamhetsområden, åk 1-9.
  • SG1,  smågruppsundervisning för elever i åk 1-2
  • SG2, smågruppsundervisninge för elever i åk 3-6
  • deltids specialundervisning i  smågrupper  inom alla tre stöd nivåer.

Skolan har 210 elever, parallellklasser i alla årskurser och fungerande lärarlag( åk 1-2, åk 3-4 och åk 5-6) I förskolan finns 38 förskolebarn

Skolan har 12  lärare, 5 speciallärare och 10 skolgångshandledare

Vi erbjuder morris- och eftisverksamhet, i samarbete med Folkhälsan i Karleby rf och staden.

Skolan har  en hem och skola-förening, Club Villa rf. Föreningens styrelse fungerar som skolans föräldraråd. Club Villa är en aktiv och trygg länk i samarbetet mellan hem och skola.

Temat för läsåret är  HÅLLBAR UTVECKLING, där vi kommer att jobba kring Agenda 2030 målen. Vi kommer också att satsa på SPRÅK. Vi  uppmuntrar till VÅRDAT SPRÅK och hur vi tilltalar varandra. Fortsättningsvis satsar vi på läsning och läsförståelse i olika former.

Vårt skolspråk är svenska och vi använder och pratar svenska under skoldagen.

Vi tar ansvar för och hjälps åt att hålla vår skola och utrymmen snygg och fin; ordning och reda.

 

Vi är en KiVa-skola och följer deras program både i mobbningsförebyggande arbete, samt vid mobbningsutredningar

Villa skola ligger utanför stadskärnan, ca 3 km, invid Jyväskylä vägen.

Skolan är en av de äldsta skolor i Österbotten. Till skolan kommer elever från Linnusperä, Kaustar, Kallis, Kyrkbacken, Storby och Ventus

 

 

Förskolan: Villa förskola, 38 barn

Skolans elevantal : 210 elever

Klasser : 1-6, SG1, SG2 , VO

  • Rektor Joakim Hansén

    Åk 1 a Johanna Molander; 1b Åsa Granqvist

    Åk 2 a  Lena Nygren ; 2 b Paula Ylimäki

    Åk 3 a  Emma Samuelsson;   3 b Gun-Maj Fredlund

    Åk 4 a  Joakim Häggblom; 4 b Alisa Jaakonaho

    Åk 5 a  Marja-Leena Tylli ; 5 b Christian Lindqvist

    Åk 6 a Eva-Lotte Myrskog ; 6 b Christian Hagnäs

     

    VO( verksamhetsområden) Fredrika Kuosmanen

    SG1, åk 1-2(smågruppsundreisning) Laura Biskop

    SG2 , åk 3-6(smågruppsundervisning) Fanny Haldin

    Deltidsspecialundervisning åk 1-3 ; speciallärare Anna Finell

    Deltids specialundervisning åk 4-6; speciallärare Tua Masar

     

    Övrig personal

    Skolgångshandledare

    Katja Sjöberg, ansvarig för eftis

    Mary Raikula, ansvarig för morris

    Cecilia Björkskog

    Annette Åkerlund

    Mary Raikula

    Petteri Jokihaara

    Lena Hästbacka

    Sofia Asplund

    Annika Ahola

    Gabriel Westerlund

    Alvar Lerbacka

     

     

     

  • I skolan fungerar ett elevråd, med elevrepresentanter från varje klass. Elevrådet fungerar också som miljöråd och skola i rörelse-team. Elevrepresentanterna väljs för ett år och representerar sin klass.

    Ansvarig lärare för elevrådet Fredrika Kuosmanen, ansvarig för Skola i rörelse är Christian Hagnäs och Paula Ylimäki

    I skolans KiVa team sitter Christian Lindqvist, Åsa Granqvist, Fanny Haldin och skolans rektor

  • Villa skola erbjuder specialundervisning inom alla tre stödområden samt undervisning inom verksamhetsområden. Sedan 1994 har elever  i behov av särskilt stöd och förlängd  läroplikt hänvisats till Villa skola.

    I skolan finns 2 smågrupper; åk 1-2 och åk 3-6, som Laura Biskop och Fanny Haldin ansvarar för. Skolan har också en grupp för elever inom verksamhetsområden, åk 1-9. Fredrika Kuosmanen ansvarar för den gruppen

    Skolan erbjuder dessutom deltids specialundervisning för elever i behov av mera stöd, främst i modersmål, matematik, språk och övriga ämnen efter elevernas behov. Gruppens utformning och antal elever varierar efter behov.

    Sedan hösten 2018 erbjuder vi också undervisning inom verksamhets områden för elever i behov av krävande särskilt stöd.

  • På Villa skola satsar vi på

    • kooperativ lärande och samarbetsinlärning
    • lärarlag och kompanjonlärarskap
    • positiv psykologi
    • läsandet och det svenska språket
    • hållbar utveckling