1 ALLMÄNNA LEVERANSVILLKOR OCH DEFINITIONER
ALLMÄNNA LEVERANSVILLKOR
1.1 Tillämpningsområde
Med dessa vattentjänstverkets allmänna leveransvillkor avses de allmänna villkor som fogas till kundens avtal om anslutning till vattentjänstverkets ledningsnät samt om tillhandahållande och anlitande av verkets tjänster.
Dessa allmänna leveransvillkor tillämpas på vattentjänster. Dessa allmänna leveransvillkor ska iakttas i tillämpliga delar även i sådana fall då det bara gäller fastighetens vattenförsörjning eller avloppshantering.
Vid behov kan vattentjänstverket upprätta ett separat avtal med en industrianläggning eller annan näringsidkare genom vilket man kan avvika från innehållet i dessa allmänna leveransvillkor.
Allmänna leveransvillkor som gäller avbrott i vattentjänsten, fel och prisavdrag samt villkor som gäller skadestånd ska tillämpas i avtalsförhållandet mellan vattentjänstverket och en annan kund än en konsument till den del något annat inte har avtalats. Om inget annat anges nedan tillämpas de villkor som gäller en konsument endast på sådana personkunder som avses i punkt 1.10.
1.2 Ikraftträdande
När vattentjänstverket beslutar att införa nya eller ändra gällande allmänna leveransvillkor ska verket skicka leveransvillkoren till kunderna minst tre månader före de nya allmänna leveransvillkoren eller ändringarna träder i kraft.
Genom dessa allmänna leveransvillkor upphävs verkets tidigare allmänna leveransvillkor för vattentjänster.
1.3 Tillämpningsordning
Vid fastställande av rättigheter och skyldigheter iakttas dokumenten i följande ordning: tvingande lagstiftning, myndighetsföreskrifter som grundar sig på lagstiftning, avtalet jämte avtalsvillkor, de allmänna leveransvillkoren, vattentjänstverkets taxa eller prislista och serviceprislista.
DEFINITIONER
1.4 Vattentjänstverk
Ett vattentjänstverk (nedan: verk) är en inrättning i enlighet med 3 § 3 mom. i lagen om vattentjänster, som sköter ett samhälles vattentjänster inom ett av kommunen fastställt verksamhetsområde.
1.5 Vattentjänster
Med vattentjänster avses vattenförsörjning, det vill säga ledande, behandling och leverans av vatten för användning som hushållsvatten samt bortledande och behandling av spillvatten (avloppshantering) i den omfattning som avtalats mellan verket och kunden.
1.6 Avloppshantering av dagvatten
Med avloppshantering av dagvatten avses bortledande av dagvatten och dräneringsvatten i verkets dagvattenavlopp.
Verket sköter inte om ordnandet av avloppshantering av dagvatten eller om tillhörande anordningar eller konstruktioner.
1.7 Avloppshantering
Förkortningen ”avloppshantering” används i dessa leveransvillkor om bortledande och behandling av spillvatten som avses ovan i punkt 1.5.
1.8 Kund
Med kund avses ägaren till eller innehavaren av en fastighet eller någon annan som ingår avtal med vattentjänstverket.
1.9 Anslutare
Med anslutare avses en kund som äger fastigheten som ska anslutas eller är ansluten till ledningsnätet eller en kund som innehar fastigheten på ett sätt som är jämförbart med ägande. Med anslutare avses också en förvärvare till vilken avtalet överförs när fastigheten byter ägare eller innehavare som är jämförbar med ägare.
1.10 Konsument
Med konsument avses en kund i enlighet med konsumentskyddslagens (38/1978) 1 kap. 4 §, som är en fysisk person som ingår ett avtal med verket om anslutning eller tillhandahållande och anlitande av verkets tjänster för något annat ändamål i huvudsak än näringsverksamhet. Till de delar som ingenting annat anges, tillämpas villkor som gäller kunder även på konsumenter. I de villkor som endast tillämpas på konsumenter hänvisar man till konsumenter i stället för kunder.
1.11 Fastighetsinnehavare
Med fastighetsinnehavare eller annan part (nedan fastighetsinnehavare) avses en kund som på basis av ett hyresavtal med anslutaren innehar en fastighet eller en byggnad som är ansluten till ledningsnätet, till exempel en huvudsaklig hyresgäst i anslutarens industri- eller bostadsfastighet.
1.12 Förbindelsepunkt
Med förbindelsepunkt avses förbindelsepunkt för tomtledningar och allmänna ledningar.
Verkets skyldighet att underhålla vattenledningsnätet och avloppsnätet anses upphöra och fastighetens skyldighet att underhålla fastighetens vatten- och avloppsanordningar (fva-anordningar) anses börja vid förbindelsepunkten.
Vid fastställande av förbindelsepunkten följer verket det som bestäms i 12 § i lagen om vattentjänster och dess detaljmotiveringar (RP 218/2013).
1.13 FVA-anordningar
Fastighetens vatten- och avloppsanordningar (fva-anordningar) är fastighetens anordningar för ledande av hushålls- och släckvatten samt avledande av avloppsvatten.
Fastighetens tomtledningar är tomtvattenledningar och tomtavlopp med tillhörande ventil. Tomtvattenledningen är en ledning som leder hushållsvatten och är installerad mellan förbindelsepunkten och fastighetens vattenmätare. Tomtavloppet är ett avlopp mellan förbindelsepunkten och byggnaden som installerats för att avleda spillvatten (tomtavlopp för spillvatten).
1.14 Luftningsledning
En luftningsledning är enligt förordningar och myndigheternas föreskrifter och anvisningar en ledning för utjämning av tryckvariationer och ventilation avlopp. I byggnaden ska installeras minst en luftningsledning som leder utomhus.
1.15 Verksamhetsområde
Ett verksamhetsområde är ett av kommunen godkänt område, som avses i 3 § 3 mom. i lagen om vattentjänster (119/2001), inom vilket verket sköter vattentjänster i enlighet med vad som förordnas i lagen om vattentjänster.
1.16 Vattendistributionsområde
Om vattendistributionsområden bestäms i hälsoskyddslagen. Med vattendistributionsområde avses ett sådant enhetligt område av ett distributionsnät för hushållsvatten där kvaliteten på hushållsvattnet är i stort sett enhetligt och där en enda anläggning svarar för distributionen av hushållsvatten. Vattendistributionsområdet omfattar också vattenanvändare som anslutits till ifrågavarande nät.
1.17 Avlopp
Med avlopp avses spillvattenavlopp. Med separat avlopp avses sådant spillvattenavlopp som avleder enbart spillvatten. Med kombinerat avlopp avses ett sådant avlopp där verkets spillvatten, dagvatten och dräneringsvatten leds i samma avlopp.
1.18 Avloppsvatten
Med avloppsvatten avses spillvatten som leds från fastigheten till verkets spillvattenavlopp.
1.19 Dagvatten
I bebyggda områden består dagvatten av regn- eller smältvatten som ansamlas på marken, byggnaders tak och andra motsvarande ytor eller dräneringsvatten. Det som anges om dagvatten i dessa leveransvillkor gäller också dräneringsvatten.
1.20 Taxa, prislista och serviceprislista
Med taxa eller prislista avses ett dokument av vilket det framgår de avgifter som verket tar ut för anslutning till verkets ledningsnät och användning av vattentjänster. Dessutom kan verket ha en separat serviceprislista för övriga tjänster som verket erbjuder.
2 ANSLUTNING
2.1 Specificering av förbindelsepunktens läge
Förbindelsepunktens läge specificeras skriftligt i avtalet eller märks ut av verket på bygglovshandlingarna och på den karta som bifogas till avtalet. Om anteckningarna skiljer sig från varandra, tillämpas anteckningen som gjorts i avtalet.
2.2 Anslutningsansökan/utlåtande
I anslutningsansökan ska anslutaren ge uppgifter om fastighetens användningsändamål, uppskattad vattenförbrukning och avloppsvattnets mängd och kvalitet, eventuella andra nödvändiga utredningar som verket skilt definierar och som behövs vid prövning av ärendet samt sådana planritningar och huvudritningar på vilka verket antecknar vattenledningens och/eller avloppens förbindelsepunkter och avloppens uppdämningshöjder.
Före installation ska anslutaren lämna in planer som gäller tomtledningarna och tomtledningarnas material, storlek och anordningar som ska anslutas till dessa, till verket för godkännande.
2.3 Anslutning på verksamhetsområdet
Om fastigheten ligger på vattentjänstverkets verksamhetsområde ska fastigheten anslutas till vattentjänstverkets vattenledning och/eller spillvattenavlopp. Befrielse från anslutningsskyldigheten kan sökas hos kommunens miljöskyddsmyndighet på grunder som anges i 11 § i lagen om vattentjänster.
2.4 Anslutning utanför verksamhetsområdet
Då fastigheten är belägen utanför verksamhetsområdet kan verket avtala om vattenleverans och/eller avloppshantering om anslutaren förbinder sig att bekosta och underhålla ledningarna från verkets vattenledning eller avlopp fram till fastigheten.
2.5 Anslutning på särskilda villkor
Verket beslutar från fall till fall om anslutningsvillkoren för en tillfällig anslutare samt anslutningsvillkoren för sådana fabriker, inrättningar, företag, rörelser och andra anslutare som avses i 10 § 4 mom. i lagen om vattentjänster och som på grund av vattenförbrukningen eller på grund av kvaliteten på eller kvantiteten av det avloppsvatten som ska ledas in i avloppet skulle försvåra verkets verksamhet.
Om inte något annat avtalats eller om förhållandena inte ger upphov till annat ska dessa allmänna leveransvillkor iakttas i tillämpliga delar mellan ovannämnda anslutare och verket. Verket kan i behövliga delar fastslå sådana avtalsvillkor som avviker från eller kompletterar dessa allmänna leveransvillkor.
3 AVSKILJNING AV DAGVATTEN
3.1 Förbud att leda in dagvatten i spillvattenavlopp
Dagvatten från fastigheter får inte ledas in i verkets spillvattenavlopp.
Om dagvattnet från en fastighet inte bortleds från fastigheten på ett sådant sätt som avses i punkt 3.3 kan dagvattnet med verkets tillåtelse ledas i spillvattenavloppet om
- spillvattenavloppet har byggts före år 2015 och är dimensionerat också för bortledande av dagvatten, eller
- det inom området inte finns i punkt 3.3 avsett kommunalt dagvattenavlopp eller annat dagvattensystem som avses i markanvändnings- och bygglagen.
3.2 Skyldigheten att avskilja dagvatten
Om verket ändrar eller har ändrat kombinerat avloppssystem till separat avloppssystem eller inte längre tar emot dagvatten i spillvattenavloppet i enlighet med 17 d § i lagen om vattentjänster, ska verket meddela fastigheten en rimlig tid inom vilken fastigheten måste börja avskilja spillvatten samt dagvatten.
3.3 Anslutning till kommunens dagvattensystem
Fastighetens ägare eller innehavare ska avtala med kommunen om bortledande av dagvatten i kommunens dagvattenavlopp eller annat kommunalt dagvattensystem som avses i markanvändnings- och bygglagen om dagvatten inte kan behandlas på fastigheten eller om en myndighet inte beslutar någonting annat.
3.4 Förhöjd avgift för avledning av dagvatten
Ledande av dagvatten och spillvatten i samma avlopp räknas som avloppshantering av spillvatten. Då dagvatten leds i samma avlopp som spillvatten kan verket ta ut en högre avgift i enlighet med det som anges i verkets taxa eller prislista.
En förhöjd grundavgift för avloppsvatten kommer att fastställas för de fastigheter som utgående från undersökningar konstateras leda sitt dag- och dräneringsvatten till spillvattenavloppet. Om undersökningar som utförs och resultaten av dem informeras varje fastighet skilt för sig och fastigheterna ges tillfälle att korrigera uppdagade brister inom utsatt tid.
Den förhöjda avloppsvattenavgiften är till sin storlek gällande grundavgift för avloppsvatten förhöjd med 500 procent. Den förhöjda avloppsvattenavgiften gäller fastigheter där man med hjälp av rökprov eller annan lämplig metod kan påvisa att fastighetens dagvatten flödar till spillvattenavloppet. Till avgiften läggs skatt enligt gällande mervärdesskattelag. Den förhöjda avloppsvattenavgiften tas i bruk från den 1 januari 2023.
Den förhöjda avloppsvattenavgiften träder i kraft åtta (8) månader efter att fastighetens ägare/innehavare har anmärkts skriftligt om ärendet och hen inte har gjort nödvändiga ändringar i ledningen av dagvatten inom utsatt tid. Karleby stads miljöskyddsmyndighet ansvarar för tvångsåtgärder som gäller avskiljningen.
Avgiften avlägsnas när fastighetens ägare/innehavare har gjort behövliga ändringsarbeten på tomten och dag- eller dräneringsvatten inte bevisligen längre leds till spillvattenavloppet (vattenverksdirektionen 25.10.2022 § 112).
4 AVTAL
4.1 Avtal om vattentjänster
Avtal om vattentjänster omfattar anslutnings- och bruksavtal samt ett separat bruksavtal (senare bruksavtal).
Anslutnings- och bruksavtalet gäller anslutning av fastigheten till verkets ledningsnät samt tillhandahållande och anlitande av verkets tjänster. Parter i dessa avtal är anslutaren och verket. Bruksavtalet gäller tillhandahållande och anlitande av verkets tjänster. Avtalsparterna är fastighetsinnehavaren och verket. Avtalen uppgörs skriftligt eller elektroniskt.
Verket har rätt att åberopa det avtal som slutits med kunden oavsett vad anslutaren och fastighetsinnehavaren har avtalat sinsemellan om fastighetens avloppshantering.
4.2 Avtal om anslutning
Anslutaren och verket ingår ett avtal om anslutning och anlitande av verkets tjänster (anslutnings- och bruksavtal) då verket har godkänt anslutarens ansökan om anslutning eller gett ett utlåtande om frågor som gäller punkt 2.2.
I avtalet fastställer verket en uppdämningshöjd för fastigheten, dvs. den nivå som avloppsvattnet kan stiga till i ledningsnätet. Om verket inte har definierat fastighetens uppdämningshöjd separat i anslutningsavtalet, är spillvattenavloppets uppdämningshöjd i ett separat avloppssystem nivåhöjden på det högsta stället inuti avloppsledningen vid tomtavloppets förbindelsepunkt + 1 000 millimeter och i ett kombinerat avloppssystem nivån på den gata som betjänar fastigheten eller marknivån + 100 millimeter vid tomtavloppets förbindelsepunkt.
Om anslutaren installerar en avloppsenhet i ett utrymme beläget under uppdämningshöjden, ansvarar inte verket för eventuella olägenheter eller skador orsakade av uppdämningen (avloppsöversvämning). För att förhindra olyckor ska kunden skydda de utrymmen med avlopp som är belägna under uppdämningshöjden.
4.3 Avtal om användning
Fastigheten som det gällande anslutningsavtalet gäller ska också ha ett gällande bruksavtal. Bruksavtalet mellan anslutaren och verket ska upprättas samtidigt och på samma dokument som anslutningsavtalet och det ska gälla tillsvidare.
Verket kan också upprätta ett bruksavtal med fastighetsinnehavaren då anslutaren ger sitt skriftliga samtycke till det och om verket inte har utestående fordringar som gäller förfallna avgifter på den som ansluter sig. Verket kan dessutom kräva att fastighetens anslutningsavgift har betalats före bruksavtalet upprättas. Om samma fastighet har flera innehavare (andra än anslutaren) ska ett bruksavtal upprättas med dessa.
Bruksavtal kan också ingås för viss tid med annan än anslutaren. Då det inte finns något giltigt bruksavtal som upprättats senare tillämpas bruksavtalet mellan anslutaren och verket.
När bruksavtalet mellan fastighetsinnehavaren och verket upphör att gälla på grund av uppsägning eller på grund av att tidsfristen har löpt ut iakttas avtalet mellan anslutaren och verket utan separata åtgärder från och med datumet då avtalet löper ut.
4.4 Ändring av avtalsvillkor
Verket har rätt göra ändringar i avtalet som beror på ändringar i lagstiftningen eller ändringar som grundar sig på ett myndighetsbeslut eller att omständigheterna har förändrats väsentligt. Verket har dessutom rätt att göra sådana små ändringar i avtalsvillkoren som inte påverkar avtalsförhållandets centrala innehåll. Ändring av avgifter behandlas närmare i punkt 5.2.
Verket ska i god tid innan avtalet ändras sända kunden ett meddelande om hur och när avtalsvillkoren kommer att ändras och vad som ligger till grund för ändringen. Om grunden är något annat än en ändring av lagstiftningen eller ett myndighetsbeslut som grundar sig på en sådan ändring, får ändringen träda i kraft tidigast en månad efter det att meddelandet har sänts.
4.5 Uppsägning av avtal
4.5.1 Anslutnings- och bruksavtal
Verket får säga upp ett anslutnings- och bruksavtal endast om det på grund av en väsentlig förändring i fastighetens vattenförbrukning eller i kvaliteten på eller kvantiteten av avlopps-, dag- eller dräneringsvatten som leds in i avlopp från fastigheten är oskäligt att hålla avtalet i kraft.
Verket får också säga upp ett anslutnings- och bruksavtal när anlitande av tjänsten upphör och fastigheten är permanent obebodd och verket inte har meddelats någon annan faktureringsadress och de fakturor som verket har skickat är obetalda för minst tre års tid.
Anslutaren får säga upp anslutnings- och bruksavtalet i verkets verksamhetsområde endast om fastigheten har beviljats befrielse från anslutningsskyldigheten med stöd av 11 § i lagen om vattentjänster.
Om anslutaren säger upp sitt avtal med vattenverket för vattenanslutningens del men önskar att avtalet med avloppsverket ska fortsätta gälla, avskiljer vattenverket fastighetens vattenanordningar från ledningsnätet på anslutarens bekostnad. Som grund för avloppsverkets bruksavgift är vattenmätning i enlighet med punkt 6.2 eller en uppskattad årsförbrukning.
Då anslutningsavtalet upphör att gälla upphör också bruksavtalet för fastigheten att gälla.
Det som anges tidigare i denna punkt förhindrar inte verket från att säga upp anslutnings- och bruksavtalet om fastigheten som anslutits till verkets ledningsnät utgår ur verkets verksamhetsområde på grund av att detta minskas. Uppsägning av avtalet på grund av att verksamhetsområdet minskas förutsätter dock att fastighetens vattentjänster tryggas på det sätt som anges i 8 a § och 24 § 5 mom. i lagen om vattentjänster.
4.5.2 Bruksavtal
Verket har rätt att säga upp ett bruksavtal om vattentjänsten har avbrutits på de grunder som anges i punkt 4.13 och det är oskäligt att hålla avtalet i kraft. Dessutom upphör bruksavtalet att gälla utan uppsägning när anslutningsavtalet sägs upp.
Annan kund än anslutaren ska säga upp avtalet som ingåtts med verket då kunden inte längre innehar fastigheten. Kunden ska meddela verket om uppsägningen senast två veckor före kunden vill att avtalet ska upphöra att gälla. Om avtalet inte sägs upp, upphör det att gälla senast då anslutningsavtalet sägs upp.
Efter att ha mottagit meddelandet meddelar verket om det till anslutaren. Samtidigt ska verket påminna anslutaren om att bruksavtalet mellan anslutaren och verket iakttas från och med det datumet då avtalet med fastighetsinnehavaren löper ut.
4.5.3 Gemensamma villkor
Då kunden har rätt att säga upp sitt avtal med verket ska uppsägningen göras skriftligt eller elektroniskt minst två veckor före den tidpunkt då kunden vill att avtalet upphör att gälla. Kunden ska också meddela mätaravläsningen vid tidpunkten för avtalets upphörande.
Då anslutnings- och bruksavtalet upphör har verket rätt att på anslutarens bekostnad avskilja fastighetens anordningar från sitt ledningsnät. Då fastighetsinnehavarens bruksavtal upphör har verket rätt att på fastighetsinnehavarens bekostnad avskilja fastighetens anordningar från sitt ledningsnät om anslutarens anslutnings- och bruksavtal inte är i kraft. Uppsägning av avtal befriar inte kunden från sin betalningsskyldighet eller skyldighet att ersätta skador som denne har orsakat.
Efter att avtalet har upphört ansvarar inte verket för eventuella skador som orsakats av vatten eller avloppsvatten för kunden, fastigheten eller tredje parter.
4.6 Upprättande av nytt avtal efter att avtalet har upphört
Efter att anslutnings- och bruksavtalet upphört att gälla måste anslutaren och verket ingå ett nytt anslutnings- och bruksavtal om anslutaren vill ha vatten till fastigheten eller avleda avloppsvatten från fastigheten.
En förutsättning för upprättandet av ett nytt avtal är att kunden ersätter verket för de kostnader som föranleds av återanslutning till ledningsnätet och åtgärder i samband med återanslutningen.
4.7 Anmälan om ändringar
Kunden är skyldig att meddela verket om fastighetens byggnad utvidgas eller om en ny byggnad uppförs vid fastigheten efter att anslutningsavtalet upprättats.
Kunden är också skyldig att meddela verket om fastighetens användningsändamål ändras eller om dess vattenbehov eller mängden avloppsvatten ökar eller om kvaliteten på dess avloppsvatten förändras väsentligt jämfört med vad som avtalats vid anslutning av fastigheten. Kunden är skyldig att meddela verket också om byggande av nya anslutningar.
Anslutaren ansvarar också för att verket meddelas då fastigheten innehas av någon annan än anslutaren.
4.8 Upprättande av nytt avtal på grund av ändring eller utbyggnad av fastighet eller någon annan motsvarande anledning
Kunden är skyldig att ingå ett nytt avtal med verket om användningsändamålet för fastigheten eller en del av den ändras väsentligt eller så att punkt 2.5 borde tillämpas vid anslutning av fastigheten eller om myndigheternas tillståndsvillkor i fråga om halterna i eller mängden av avloppsvatten ändras eller om ändringar i lagstiftningen eller nationella bestämmelser, föreskrifter eller tillståndsvillkor annars kräver det. Vid sådan utvidgning eller tillbyggnad som avses ovan i punkt 4.7 är kunden också skyldig att upprätta ett avtal med verket som motsvarar ändringarna.
4.9 Kundens skyldighet att meddela om sådana ändringar som avses ovan i punkt 4.7 och 4.8
Kunden är skyldig att meddela verket om ändring i fastighetens användningsändamål eller en del av den minst en månad innan lokalerna tas i bruk eller ändringen genomförs.
4.10 Överlåtelse av avtal
Anslutaren meddelar förvärvaren om förfallna avgifter innan man avtalar om överlåtelse av fastigheten.
Anslutaren meddelar verket om överlåtelse av fastigheten skriftligt eller elektroniskt inom en månad från överlåtelsedatumet. Anslutaren förbinder sig att ta med ett villkor i överlåtelsebrevet med stöd av vilket anslutarens avtal överförs på förvärvaren och på på basis av vilket förvärvaren förbinder sig att följa avtalets alla villkor.
Förvärvaren blir avtalspart när verket har godkänt överföringen av avtalet. Verket meddelar förvärvaren när överföringen av avtalet godkänts. Med anledning av överföring av avtalet upprättas ett nytt avtalsdokument som undertecknas av bägge avtalsparterna.
För att överföringen ska godkännas måste anslutningsavgiften betalas och övriga avtalsvillkor uppfyllas eller också ska förvärvaren uttryckligen ha åtagit sig dessa skyldigheter. I annat fall anses förvärvaren vara en ny anslutare med vilken ett nytt anslutnings- och bruksavtal upprättas och av vilken anslutningsavgiften ska tas ut. Anslutaren ansvarar för övriga avgifter, såsom grund- och bruksavgifter samt arbetsfakturor.
Med överlåtelse av fastighet avses här en åtgärd som leder till att fastigheten byter ägare eller innehavare som är jämförbar med ägare.
4.11 Att fullgöra förpliktelser
Anslutaren kan inte utan verkets godkännande överföra avtalsbaserade avgifter eller andra skyldigheter till en hyresgäst eller en tredje part. Kunden är skyldig att sköta sina avtalsbaserade avgifter och andra skyldigheter trots uppsägning eller överlåtelse av avtal eller ingående av nytt avtal.
Eftersom anslutaren ansvarar enligt avtal för hyresgästens eller en tredje parts avgifter för vattentjänster, meddelar verket anslutaren om väsentligt dröjsmål i betalningen om betalningen inte görs inom en rimlig tid trots betalningspåminnelse.
4.12 Verkets rätt att överlåta avtal
Om verket upphör med sin verksamhet på området eller om vatten- och avloppsnätet överlåts till en annan ägare eller verket genomgår andra liknande omorganiseringar, kan verket överföra avtalet som verket och kunden har ingått till den nya ägaren med de avtalsrättigheter och avtalsskyldigheter som gäller vid tidpunkten för överlåtelsen. Den som övertar verksamhet meddelar kunden om överlåtelsen senast i samband med den första fakturan även om överlåtelsen är giltigt oavsett meddelandet.
4.13 Avbrott i vattentjänsterna
Förutsättningar för att avbryta tjänsten
Verket har rätt att avbryta leveransen av vatten och mottagandet av avloppsvatten samt att avskilja fastighetens vatten- och avloppsanordningar (fva-anordningar) från verkets ledningsnät och/eller avlopp om
a) kunden trots skriftlig anmärkning inte ser till att fva-anordningarna är i ett sådant skick som punkt 9.2 och andra bestämmelser förutsätter och om kunden inte inom en av verket utsatt skälig tid vidtar de åtgärder som verket kräver
för att avhjälpa sådana olägenheter som skadar eller kan skada verkets anordningar eller som kan inverka negativt på vattnets eller avloppsvattnets kvalitet, mängd eller tryck.
b) kunden stjäl eller försöker stjäla vatten, bryter vattenmätarens försegling utan lov, använder vatten utan att ingå avtal med verket, låter en annan fastighet ansluta sig till tomtledningen eller -avloppet utan att avtala om det med verket.
Verket har rätt att debitera de kunder som utan tillstånd har anslutit sin fastighet till verkets vattentjänstnät enligt prislistan.
c) kunden i väsentlig grad och trots skriftlig anmärkning försummar sin betalningsskyldighet. Leveransen av vatten till och mottagandet av avloppsvatten från en konsument eller mindre bostadsfastighet kan emellertid inte avbrytas om summan av den obetalda avgiften eller flera obetalda avgifter totalt inte uppgår till minst 300 euro eller om det inte har förflutit minst tre månader från den äldsta obetalda fakturans förfallodag.
Med mindre boendefastighet avses i denna punkt, småhus eller par- eller radhus i bostadsaktiebolagsform med två eller flera privata hushåll.
d) kunden har öppnat tomtledningens avstängningsventil utan verkets tillstånd. Verket har rätt att utan särskild anmälan stänga en avstängningsventil som hör till tomtvattenledningen och har öppnats utan tillstånd.
e) kunden på annat sätt väsentligt bryter mot eller åsidosätter sina förpliktelser som följer av lag, myndighetsbestämmelser som bygger på lag, eller avtalet.
f) en annan kund än en konsument har försatts i konkurs och konkursboet inte ingår ett avtal med verket om betalning av fordringar som uppstår efter konkursbeslutet eller fastigheten utmäts på grund av anslutarens skulder och ingen säkerhet ges för betalning av avgifterna.
4.14 Genomförande av avbrott
Verket får avbryta leveransen av vatten och mottagandet av avloppsvatten tidigast fem veckor efter det att kunden första gången har underrättats om ett hot om avbrott och försummelsen eller åsidosättandet av förpliktelserna inte har avhjälpts i tid före den angivna tidpunkten för avbrottet.
Leveransen av vatten och mottagandet av avloppsvatten får emellertid avbrytas omedelbart om verksamheten är ägnad att medföra omedelbar fara eller avsevärda olägenheter för driften av verket, för hälsan eller för miljön eller om en annan kund än en konsument har försatts i konkurs.
Leveransen av tjänsten kan också avbrytas tillfälligt på kundens skriftliga begäran. Avbrott ska, om möjligt, begäras skriftligen minst två veckor före önskad tidpunkt för avbrottet. Om kunden trots det begärda avbrottet vill upprätthålla möjligheten att använda vattentjänster ska kunden betala en avgift för detta upprätthållande enligt verkets gällande taxa/prislista.
Om den anslutna avskiljs från ledningsnätet ansvarar verket inte för de skador, olägenheter eller förluster av förmåner som avbrottet i leveransen av vatten och/eller bortledandet och mottagandet av avloppsvatten eventuellt föranleder.
Trots avbrott i eller uppsägning av tjänsten befrias inte kunden från sin betalningsskyldighet eller skyldighet att ersätta de skador som han eller hon har förorsakat.
4.15 Särskilt villkor som gäller konsumenten
Om kunden är en konsument som avses i punkt 1.10 i dessa leveransvillkor tillämpas vid försummelse av betalning följande ytterligare villkor:
Om en försummelse av betalningen beror på konsumentens betalningssvårigheter som denne har råkat i till följd av en svår sjukdom, arbetslöshet eller någon annan med dessa jämställbar särskild omständighet, huvudsakligen utan att själv vara orsak till dem, och om kunden har underrättat verket om sådana betalningssvårigheter, får leveransen av vatten och avledandet av avloppsvatten samt dagvatten och dräneringsvatten avbrytas tidigast tio veckor efter det att kunden första gången har underrättats om hotet om avbrott.
Konsumenten ska omgående och skriftligen meddela verket om sådana omständigheter som utgör hinder för betalning av fakturan. Meddelandet befriar inte konsumenten från sin betalningsskyldighet.
4.16 Återupptagande av leveransen efter avbrott
Om tjänsten avbrutits på andra grunder än på kundens begäran, kan leveransen av de tjänster som verket tillhandahåller fortsätta efter det att orsaken till avbrottet avhjälpts. Detta förutsätter dock att anslutnings- och bruksavtalet fortfarande är i kraft. Verket är emellertid inte skyldigt att fortsätta tillhandahålla vattentjänster innan kunden har betalat utestående fordringar samt avgifter och kostnader som föranletts av skriftliga anmärkningar eller andra meddelanden och av åtgärder som anknyter till avbrottet och återanslutningen.
Då tjänsten som verket tillhandahåller avbrutits på kundens begäran krävs det för att tjänsten ska kunna återupptas att kunden ersätter verket för de kostnader som avbrottet och återupptagandet av tjänsten föranlett samt för eventuella kostnader som föranletts av avskiljandet från och återanslutningen till nätet och av åtgärder i samband med återanslutningen, till den del som ersättning för dessa kostnader inte betalats i samband med avbrottet.
5 AVGIFTER
5.1 Vattentjänstverkets avgifter
Verket tar ut de avgifter som fastställts i taxan eller prislistan och serviceprislistan.
5.2 Ändringar i avgifter
Verket har rätt att ändra avgifter och taxans struktur om orsaken till ändringen är något av följande:
- ändring av lag eller ett myndighetsbeslut som grundar sig på en sådan ändring
- om omständigheterna förändrats väsentligt.
- verket har dessutom rätt att ändra avgifter och taxans struktur på så sätt att de inte påverkar avtalets centrala innehåll om orsaken till ändringen är något av följande:
- förnyande av prissättnings- och avtalsarrangemang
- ändring av verkets drifts-, renoverings- och nyinvesteringskostnader med beaktande av att verkets samtliga kostnader ska enligt vattentjänstlagen täckas med avgifterna
- kostnader som föranleds av miljö- och hälsoskydd, användning av naturtillgångar och begränsningar av markanvändning eller ändring av dessa kostnader.
Verket har alltid rätt att göra sådana små ändringar i avgifterna och i taxans struktur som inte påverkar det centrala innehållet i avtalet.
5.3 Anmälan om ändringar i avgifter och taxans struktur
Verket meddelar kunden om ändringar i avgifter, grunderna för ändringarna samt ändringar i taxans struktur minst en månad innan ändringarna träder i kraft. Informationen ska ges på ett tydligt och lättförståeligt sätt. Meddelandet ska skickas till kundens faktureringsadress och det kan ingå till exempel i kundens faktura.
6 MÄTNING
6.1 Vattenförbrukning och mängden avloppsvatten
Vattenförbrukningen fastställs genom mätning med en vattenmätare som verket installerar eller i undantagsfall på basis av verkets uppskattning. Med undantagsfall avses bl.a. situationer där:
- vattenmätaren har tagit skada
- kunden stjäl vatten
- kunden bryter vattenmätarens försegling, tar loss vattenmätaren
- eller på annat sätt försöker påverka vattenmätarens mätresultat
- låter en annan fastighet ansluta sig till tomtledningen utan att avtala om det med verket
- fastighetens ägare/innehavare inte reparerar ett läckage i fva-anläggningen trots verkets uppmaning
- andra med ovan nämnda jämförbara skäl.
Kunden ska följa sin vattenförbrukning och ändringarna i den. Kunden ska vara tillräckligt medveten om mängden avloppsvatten som leds från fastigheten till avloppet och meddela verket om sådana ändringar på fastigheten som väsentligt inverkar på mängden avloppsvatten. Fjärravläsningen av vattenmätarna avlägsnar inte kundens skyldighet att följa sin vattenförbrukning och ändringarna i den.
6.2 Installation av mätare
Verket installerar en vattenmätare för varje vattenanslutning. Verket äger vattenmätaren om inget annat avtalas. Verket bestämmer vilka typer av vattenmätare som installeras. Vattenmätarens storlek bestäms preliminärt enligt den dimensionering som fastighetens VVS-planerar gjort. Vid behov kan verket byta vattenmätarens storlek. Anslutaren betalar för de arbeten och den utrustning inklusive ventiler, kopplingsanordningar o.d. som ingår i installationen och blir också ägare till dessa.
Mätning av kundens vattenförbrukning är en förutsättning för anslutning till spillvattenavloppet. Verket installerar en vattenmätare på anslutarens bekostnad för att fastställa vattenförbrukningen som ligger till grund faktureringen av mängden spillvatten också då fastigheten endast är ansluten till avloppet och får sitt vatten från en egen vattenkälla. Verket behöver emellertid inte installera en vattenmätare om vattenförbrukningen av någon särskild orsak är obetydlig eller om verket av någon annan exceptionell orsak uppskattar fastighetens vattenförbrukning.
Verket kan vid behov utrusta den fjärravlästa vattenmätaren med eltillförsel. Kunden ger då verket utan ersättning den el som mätapparaturen behöver.
6.3 Mätarplats
Kunden är skyldig att utan ersättning se till att det finns en varm plats för vattenmätaren som är försedd med golvbrunn och byggd enligt myndighetsanvisningar. Platsen ska vara sådan att vattenmätaren inte tar skada på grund av variationer i väderleken. Av särskilda skäl kan emellertid en plats som inte är försedd med golvbrunn reserveras för vattenmätaren. I sådana fall svarar kunden för skador som vattenmätaren orsakar.
Anordningar som kan störa dataöverföringen får inte placeras på eller i omedelbar närhet av en fjärravläsbar vattenmätare. Kunden får inte heller störa eller äventyra dataöverföringen på annat sätt.
Verket ansvarar inte för skador som orsakas av en mätarplats som byggts och underhållits i strid med myndigheternas anvisningar eller för skador som orsakas av att det saknas golvbrunn.
6.4 Tillträde till kundens fastighet på grund av åtgärder på mätaren
Kunden är skyldig att se till att verket obehindrat kan avläsa, installera, underhålla, byta ut eller utföra motsvarande åtgärder på mätaren. Kunden ska komma överens med verket om en tidpunkt då ovannämnda åtgärder kan utföras av verket på fastigheten. Om kunden inte ser till att verket obehindrat kan nå fastigheten och mätarplatsen för att utföra ovannämnda åtgärder är kunden ansvarig för de skador som orsakas av detta.
6.5 Avläsning
Verket avläser alla vattenmätare i samband med bytet av dessa. Därtill utför verket kontrollavläsning av vattenmätare efter behov.
Kunden ska lämna in nödvändig avläsningsdata som behövs för faktureringen på de tidpunkter som verket fastställer. Om kunden inte har lämnat in avläsningen inom utsatt tid eller om inget annat överenskommits med verket om avläsning av mätaren har verket rätt att fakturera på basis av uppskattad förbrukning eller ta ut en skälig ersättning enligt serviceprislistan för avläsningen.
Kunden är skyldig att lämna uppgifter till vattenverket om vattenförbrukningen och sådana ändringar som inverkar på leveransen av vatten samt meddela eller låta verket meddela anslutarens vattenförbrukning till ett separat avloppsvattenverk.
Verket har rätt att ordna fjärravläsning av vattenmätarna. I detta syfte har verket rätt att installera och använda sådana anordningar som installerats i fastigheten och behövs för avläsningen.
Verket har rätt att följa, spara och använda mätningsinformation som fjärravlästs från kundens fastighet för fakturering och till exempel vid sökning av läckage i nätverket och bestämning av nätverkets tillstånd. I hanteringen av de avlästa uppgifterna beaktar verket lagstiftningens krav på datasäkerhet och dataskydd.
Om fjärravläsning inte kan genomföras annat än tillfälligt på grund av oöverkomligt hinder och/eller annan orsak som är oberoende av verket har verket rätt att avstå från fjärravläsningen.
En sådan orsak kan vara till exempel att det saknas datanät för informationsöverföring eller att användningsställets läge eller konstruktioner hindrar mätarens sändning.
Verket meddelar om förhindrad fjärravläsning till kunden och mätaren avläses i fortsättningen manuellt, varvid kunden meddelar mätaravläsningen vid de tidpunkter som verket meddelar, dock minst en gång per år.
6.6 Underhåll
Verket underhåller vattenmätarna och byter ut dessa på sin bekostnad med jämna mellanrum. Om vattenmätaren skadas på grund av kunden har verket rätt att fakturera kunden för de kostnader som orsakas av byte, underhåll och reparation.
Endast verket har rätt att installera, reparera, avlägsna, koppla eller inspektera vattenmätaren eller bryta vattenmätarens försegling.
6.7 Tillfälligt avlägsnande av mätare
Om kunden på grund av ett tillfälligt avbrott i användningen vill att verket tar bort vattenmätaren för en viss tid på grund av kallt väder, arbete som ska utföras på fastigheten eller någon annan fara, är verket skyldigt att mot en ersättning i enlighet med serviceprislistan ta bort samt återinstallera mätaren. Kunden ska begära antingen skriftligt eller elektroniskt att mätaren avlägsnas minst två veckor före önskad tidpunkt.
6.8 Mätnoggrannhet
På mätnoggrannheten tillämpas de bestämmelser som utfärdats av den myndighet till vilken ärendet i det fallet hör enligt bestämmelserna. Vattenmätaren anses mäta korrekt om man vid inspektioner har konstaterat en felavläsning på mindre än 5 % då belastningen är ungefär lika med det nominella flödet, om inte något annat följer av myndigheternas bestämmelser.
Om uppgifterna om konsumtionen som mottagits via datanät från en fjärravläsbar vattenmätare avviker från värdet på mätaren anses värdet på mätaren vara rätt om inget fel kan konstateras på mätaren vid inspektion.
6.9 Inspektion
Verket ser till att vattenmätare som verket använder inspekteras såsom det stadgas eller förordnas i lag eller i en förordning eller ett beslut som givits med stöd av en lag.
Om inget annat stadgas kan verket på egen bekostnad inspektera vattenmätaren med jämna mellanrum eller i samband med byte.
Verket kan också inspektera vattenmätaren på kundens skriftliga begäran. Kunden har rätt att delta i inspektionen. Ett protokoll förs över inspektionen.
Om man vid en inspektion som begärts av kunden konstaterar att vattenmätaren visar rätt i enlighet med de bestämmelser som avses i punkt 6.8, tar verket ut en rimlig avgift som gäller vid tidpunkten i fråga. I annat fall bekostas inspektionen av verket.
Om mätarna inte inspekteras regelbundet eller i samband med byte och det vid ett senare tillfälle konstateras att mätaren har mätt fel och att kunden därför har fakturerats en alltför stor bruksavgift ska verket ersätta kunden enligt det som avses senare i punkt 7.3.
Mätaren anses ha mätt fel i en sådan situation om det vid följande avläsning efter att mätaren bytts ut framgår att kunden årsförbrukning har ändrat väsentligt och fastighetens förhållanden eller fva-anordningar inte har ändrats.
7 FAKTURERING
7.1 Faktura
Av fakturan ska tillräckligt tydligt framgå vilka förbruknings- och enhetsprisuppgifter som utgör grunden för faktureringen, vilken faktureringsperiod fakturan gäller samt vilka avgifter som debiterats för särskilda åtgärder.
Verket kan på kundens begäran justera fakturering som grundar sig på uppskattad förbrukning då det skett väsentliga förändringar i de förhållanden som ligger till grund för den uppskattade fakturan eller om det annars finns befogade grunder för en justering.
Verket fakturerar kunden minst en gång per år. På basis av avläsningen av vattenmätaren har verket rätt att fakturera bruksavgifter i rater som grundar sig på tidigare faktureringsperioder eller på en uppskattning, varvid den slutliga avgiften fastställs i samband med avläsningen av mätaren eller på basis av den faktiska förbrukningen som kunden avläser och meddelar på verkets begäran.
Om kunden betalat för mycket krediterar verket kunden, och om kunden betalat för litet debiterar verket det belopp som fattas. Ingen ränta betalas på kreditering eller tilläggsdebitering. Om det belopp som ska krediteras eller debiteras är obetydligt kan verket återbetala eller uppbära beloppet i samband med följande faktura.
För fastigheter på vilka en fjärravläsbar mätare har installerats sköts faktureringen främst på basis av den avlästa konsumtionen. Om en fjärravläsbar vattenmätare inte kan avläsas på grund av tillfällig störning i dataöverföringen eller apparaturen och kunden inte har tillställt mätaravläsningen inom utsatt tid har verket rätt att fakturera utgående från en uppskattning.
7.1.1 Sändning och betalning av faktura
Fakturorna sänds till den faktureringsadress som kunden har uppgett. Fakturorna ska betalas senast på den förfallodag som anges i fakturan. Fakturan ska sändas minst tre veckor före förfallodagen. Om kunden är någon annan än en konsument kan avtalsparterna också komma överens om en kortare förfallotid.
Kunden ansvarar för betalningen av fakturan på basis av sitt avtal också då fakturan på kundens begäran sänds till en tredje part.
7.1.2 E-faktura
Kunden kan börja använda e-faktura via den egna bankens e-fakturatjänst. En e-faktura anses ha nått kunden när den har levererats till kundens nätbank. Kunden ansvarar för hanteringen och betalningen av e-fakturan. Om kunden använder e-faktura är varken verket eller banken skyldig att leverera e-fakturan i något annat format.
Verket svarar inte för sådana skador som förorsakas kunden som orsakas av felaktiga uppgifter från kunden eller banken.
7.2 Betalningsförsummelse
Om kunden försummar att betala fakturan inom utsatt tid ska dröjsmålsränta enligt räntelagen betalas för den överskridande tiden. Om förfallodagen och det belopp som ska betalas har bestämts på förhand ska dröjsmålsränta betalas från och med förfallodagen. Om förfallodagen och det belopp som ska betalas inte har bestämts på förhand kan dröjsmålsränta uppbäras tidigast 30 dagar från det datum då fakturan skickades. För varje betalningspåminnelse debiterar verket en avgift enligt serviceprislistan.
Minst en betalningspåminnelse sänds till kunden innan en obetald fordran överlämnas till indrivning. Betalningspåminnelse sänds tidigast två veckor efter fakturans förfallodag.
7.3 Kreditering/tilläggsdebitering
Kunden kan göra anmärkningar om fakturan till verket antingen skriftligt, muntligt eller elektroniskt. En anmärkning befriar inte kunden från sin skyldighet att betala fakturan inom utsatt tid, förutom i de fall där fakturans förfallodag eller belopp är felaktigt på grund av ett uppenbart skrivfel.
Om en anmärkning visar sig vara befogad eller om verket annars märker fel i sin fakturering krediterar verket kunden eller debiterar det belopp som saknas. Ingen ränta betalas på kreditering eller tilläggsdebitering.
Verket har rätt att tilläggsdebitera och kunden har rätt till kreditering då det inträffat ett fel i faktureringen, mätningen eller mätaravläsningen. Fordringar som grundar sig på fel i fakturering, mätning eller avläsning av mätare kan krävas av verket och kunden för en period om högst tre år.
Kunden kan dock kräva att fordringar som beror på fel i fakturering, mätning eller avläsning av mätare ska gälla för felets hela verkningstid om man i efterhand kan konstatera tidpunkten för uppkomsten av felet i faktureringen, mätningen eller avläsningen av mätaren och felets inverkan på faktureringen. Detta gäller dock inte för en tid längre än tio år.
Kreditering eller tilläggsdebitering görs i samband med följande faktura eller separat på basis av verkets uppskattning som grundar sig på inspektion av mätanordningen, kundens tidigare förbrukning eller andra uppgifter. På tilläggsdebitering eller kreditering betalas ingen ränta. Kunden ska ges rimlig tid att betala tilläggsdebiteringen.
Om kunden inte betalar tilläggsdebiteringen inom utsatt tid kan dröjsmålsränta därefter tas ut enligt gällande räntelag.
7.4 Säkerhet
Vid upprättandet av avtalet har verket rätt att kräva godtagbar säkerhet eller förskottsbetalning för betalning av de fordringar som grundar sig på avtalet av en kund som inte är en konsument. Om kunden väsentligt har försummat sin betalningsskyldighet kan verket då avtalet ingås och under avtalets giltighetstid också kräva säkerhet, komplement till säkerheten eller förskottsbetalning av kunden.
Om verket har frånkopplat kunden från ledningsnätet och/eller hävt avtalet på grund av betalningsförsummelse kan verket kräva en säkerhet i samband med återanslutningen eller då ett nytt avtal ingås. På dessa grunder kan verket också kräva säkerhet av en konsument.
Om kunden väsentligt har försummat sin betalningsskyldighet kan verket då avtalet ingås och under avtalets giltighetstid också kräva säkerhet, komplement till säkerheten eller förskottsbetalning av en kund som är en konsument. Verket ska både vid ingåendet av avtalet och när avtalet är i kraft ha synnerligen vägande skäl för att kräva säkerhet eller förskott. Synnerligen vägande skäl kan vara till exempel:
- leveransen av vatten till eller mottagande av avloppsvatten från konsumenten har avbrutits på grund av betalningsförsummelse; eller
- verket har förfallna fordringar på konsumenten som anknyter till leverans av vatten eller mottagande av avloppsvatten och som kan anses betydande; eller
- det framgår av konsumentens kreditupplysningar att konsumenten är uppenbart oförmögen att klara av de avgifter som grundar sig på avtalet.
Då en kund är skyldig att ställa en säkerhet, lämna en förskottsbetalning eller komplettera säkerheten på basis av avtalet eller dessa leveransvillkor och kunden inte gör det inom en rimlig tid kan det anses vara ett väsentligt avtalsbrott, vilket kan leda till avbrott i leveransen.
Säkerhet eller förskott motsvarar ett belopp som är minst tre månaders och högst ett års beräknad bruksavgift. Verket betalar ingen ränta på säkerheten eller förskottet.
Verket ska återställa säkerheten till kunden då avtalet har upphört, omedelbart då slutfakturan har betalats och eventuella andra avtalsförpliktelser är fullgjorda. Då avtalet förblir i kraft ska säkerheten återställas senast två år (till en konsument ett år) efter att den har getts, förutsatt att kunden inte väsentligen försummat sina betalningar sedan säkerheten ställts. Om kunden inte är en konsument kan verket och kunden också avtala annat om återställandet av säkerheten.
Om kunden har väsentligt försummat sin betalningsskyldighet under tiden säkerheten ställts hos verket och säkerheten har använts för att betala kundens avgifter, återbetalas den återstående delen av säkerheten i samband med att avtalet upphör. Trots återbetalningen kan verket kräva en ny säkerhet om sådan försummelse som nämns ovan i denna punkt börjar på nytt.
Avgifter som överenskommits på förhand och som förfaller till betalning senare kan tas ut som förskott av kunden. Till de delar som förskottet inte används för betalning av avgifter på förfallodagen, återställer verket kunden i samband med de fakturor som följer efter förfallodagen.
I stället för att återställa säkerhet eller förskott kan verket och kunden komma överens om förhandsbetalning av avtalsenliga avgifter. Vid återgång till sedvanlig tidsplan för betalning iakttas i tillämpliga delar det som anges tidigare i denna punkt om återställande av säkerhet.
8 VERKETS VERKSAMHET OCH AVBROTT
8.1 Verkets verksamhet
Verket levererar hushållsvatten som uppfyller de kvalitetskrav som myndigheterna som övervakar kvaliteten på hushållsvatten har ställt. Dessutom övervakar verket vattenkvaliteten i ledningsnätet på ett sätt som godkänts i kontrollundersökningsprogrammet och/eller mottar anslutarens avloppsvatten och annat vatten av motsvarande kvalitet som inte längre används i enlighet med avtal och dessa allmänna leveransvillkor.
Verket sköter verksamheten så att avbrott i leveransen av vatten och mottagandet av avloppsvatten samt variationerna i vattentrycket eller vattnets kvalitet inte avviker från allmänt godkänd praxis inom branschen eller från bestämmelser i hälsoskyddslagen eller annan lag.
Verket ska underhålla och utrusta verkets anordningar så att avbrott i leveransen av vatten och mottagandet av avloppsvatten inträffar så sällan som möjligt. I fall av avbrott i leveransen av vatten och mottagandet av avloppsvatten vidtar verket sådana åtgärder att avbrottet också med tanke på kostnaderna är så kortvarigt och föranleder så liten olägenhet som möjligt.
Vid avbrott i vattenleveransen som varar i mer än 24 timmar anvisar verket alternativ plats för att hämta vatten eller kommer överens med kunden om särskilda arrangemang.
Verket kan vid behov ge anvisningar om beredskap inför avbrott i vattenleveransen eller mottagandet av avloppsvatten samt karenstider och förfaringssätt under avbrott och omedelbart efter dem. Verket ansvarar inte för eventuella skador som orsakas kunden, kundens fva-anordningar eller en tredje part på grund av att anvisningar och karenstider inte iakttas.
8.2 Fel
En vattentjänst är felaktig när vattenkvaliteten eller leveranssättet eller vattentjänstverkets tjänster inte motsvarar det som kan förutsättas utgående från avtal eller gällande lagstiftning. Vattentjänsten är också felaktig när den under en sammanhängande period eller upprepade gånger är avbruten.
Som fel betraktas också om anslutningsarbetet eller leveransen av vatten och/eller mottagandet av avloppsvatten inleds senare än avtalat, om dröjsmålet beror på verket, och om dröjsmålet med hänsyn till orsaken och förhållandena inte kan anses obetydligt.
Som fel betraktas dock inte avbrott som beror på sådant normalt reparations- eller underhållsarbete av vattentjänstverkets anordningar som pågår i en sammanhängande, mindre än 12 timmar lång period och som kunden har informerats om i förväg. Som fel betraktas inte heller avbrott som kan anses vara obetydligt med beaktande av skälen till och förhållandena under avbrottet och inte heller sådana störningar eller avbrott i verkets tjänster som beror på ett oöverstigligt hinder.
Som fel betraktas vanligtvis inte heller det att verket tillfälligt avbryter eller begränsar vattenleveransen eller mottagandet av avloppsvatten på grund av ett skäl som kunden eller en tredje part har orsakat eller av någon annan orsak som inte beror på verket. En sådan orsak kan vara t.ex. att ett rör eller en anordning som behövs i vattenleveransen eller mottagandet av avloppsvatten går sönder på grund av kundens eller en tredje parts åtgärder, ett elavbrott, störningar i vattenanskaffningen eller leveransen av släckvatten, eller ett annat motsvarande skäl. Verket ska snabbt vidta åtgärder för att återuppta vattenleveransen och mottagandet av avloppsvatten.
8.3 Prisavdrag
Då vattentjänsten är felaktig har kunden rätt till prisavdrag som motsvarar felet. Yrkandet på prisavdrag ska framställas till verket inom en rimlig tid från det att kunden observerade eller borde ha observerat felet.
Följande tillämpas endast på konsumenter och inom vattentjänster för bosättning:
Om felet beror på ett över 12 timmar långt sammanhängande avbrott i vattentjänsterna, utgör prisavdraget minst två procent av konsumentens årliga grund- och bruksavgift.
Vattentjänstverket gör prisavdraget från konsumentens faktura efter att ha konstaterat ett sammanhängande avbrott i vattentjänsterna. Bestämmelserna i denna punkt tillämpas förutom på en konsument också på en kund som är ett bostadsaktiebolag eller annan boendegemenskap då avbrottet gäller en sådan fastighet som i huvudsak används för boende.
Vid beräkningen av den årliga bruksavgiften tillämpas samma mätaravläsning som utgjorde grunden till kundens senaste utjämningsfaktura. Vid beräkning av den årliga grundavgiften tillämpas de grundavgifter för vattentjänster för vilka kunden fakturerats under perioden i fråga.
8.4 Oöverstigligt hinder
Med oöverstigligt hinder avses en störning eller ett sådant avbrott i verkets tjänst som orsakas av ett hinder som står utanför vattentjänstverkets påverkningsmöjligheter, som verket skäligen inte kan förutsättas beakta i verksamheten och vars följder verket inte har kunnat undvika eller övervinna trots att det iakttagit all omsorgsfullhet.
Verket har rätt att omedelbart avbryta eller begränsa vattenleveransen och/eller mottagandet av avloppsvatten på grund av ett oöverstigligt hinder eller om det är nödvändigt för att avvärja en fara som omedelbart hotar liv, hälsa eller egendom.
Vid oöverstigligt hinder befrias verket från skyldigheten att leverera vatten och motta avloppsvatten i den utsträckning och för en så lång tid som det på grund av ett oöverstigligt hinder är omöjligt för verket att utöva sin normala verksamhet.
Verket ska snabbt vidta åtgärder för att återuppta vattenleveransen och mottagandet av avloppsvatten.
8.5 Information om avbrott och begränsningar
Verket ska utan dröjsmål, men med beaktande av förhållandena, informera kunden om oförutsedda och överraskande avbrott och begränsningar i vattenleveransen eller mottagandet av avloppsvatten.
Verket ska informera om avbrott och begränsningar på grund av underhålls- och reparationsarbeten samt andra arbeten som man vet om på förhand i god tid före arbetena inleds, t.ex. information om avbrott och begränsningar som gäller begränsade områden ges kundvis och information om avbrott och begränsningar som berör ett större område ges på Karleby stads officiella informationskanaler.
8.6 Verkets ersättningsskyldighet
Vattentjänstverket ska ersätta skada som genom fel som vattentjänsterna är behäftade med har förorsakats en person eller egendom som är avsedd för enskild användning eller konsumtion och som den skadelidande har använt huvudsakligen för detta ändamål.
Bestämmelserna i denna punkt tillämpas också på en kund som är ett bostadsaktiebolag eller annan boendegemenskap när skadan förorsakas sådan egendom som i huvudsak används till boende.
Verket ersätter endast sådan ekonomisk eller indirekt skada som förorsakas en konsument genom fel som vattentjänsten är behäftad med. Indirekta skador är vattentjänstverket skyldigt att ersätta endast om felet eller skadan beror på vårdslöshet från verkets sida. Indirekta skador till andra än konsumenter ersätts endast om skadan har vållats uppsåtligt eller med grov vårdslöshet. En förteckning över indirekta skador finns i 28 § 3 mom. i lagen om vattentjänster.
Verket ansvarar inte för olägenheter, skador eller förluster av förmåner som förorsakas en kund på grund av sådana avbrott och begränsningar i leveransen som inte beror på fel i vattentjänsten.
Verket ansvarar inte för de skador, olägenheter eller förluster av förmåner som föranleds av variationer i vattnets kvalitet eller vattentrycket på grund av avbrott eller begränsningar i leveransen av vatten eller mottagningen av spillvatten som inte beror på ett fel från verkets sida.
Verket ansvarar inte heller för skador, olägenheter eller förluster av förmåner som beror på att fastighetens vattentjänster avbrutits på kundens begäran eller som beror på kundens eller tredje parts anordningar, åtgärder eller försummelser.
8.7 Förebygga och begränsa skada
Avtalsparterna ska för att avvärja skada, i samband med skada eller vid risk för skada vidta alla sådana nödvändiga åtgärder för att avvärja eller begränsa skadan som han eller hon skäligen kan förutsättas vidta. Om en kund genom sin egen verksamhet förorsakar skada är verket inte skyldigt att ersätta skadan. Skada som har förorsakats avtalsparten i samband med begränsning av en skada som enligt dessa avtalsvillkor ska ersättas, ska också ersättas.
8.8 Begränsningar i kvantiteten av eller kvaliteten på vatten som leds till allmänt avlopp
Kunden får inte leda till verkets avlopp sådant vatten eller vatten med sådana halter av skadliga ämnen om vilka det särskilt föreskrivs eller bestäms med stöd av statsrådsbeslut eller myndighetsföreskrifter eller som är skadlig för avloppens, pumpstationernas och reningsverkens verksamhet, för behandling och användning av avloppsslam eller för mottagande vattendrag.
Avloppsvatten får inte kylas ned till en temperatur som medför risk för att avloppsnätet fryser eller olägenheter för reningsverkets drift.
I verkets avlopp får inte ledas bensin, lösningsmedel eller brandfarliga och explosiva ämnen eller annat farligt avfall.
Ämnen får inte tillföras verkets avlopp på ett sätt som kan föranleda olägenhet eller skada:
- föremål, textiler, metaller, sand, mull, glas, gummi, plast, fett, olja eller annat samhälls- eller industriavfall som kan förorsaka stopp i avloppet eller försvåra behandlingen av avloppsvatten, eller ämnen som vid reaktion med avloppsvattnet kan förorsaka stopp, gifter, korrosion eller betydande temperaturhöjning i avloppsvattnet,
- gifter eller ämnen som bildar giftiga gaser, syror eller ämnen som fräter avloppsverkets konstruktioner,
- avloppsvatten, vars pH-värde (surhetsgrad) vid anslutningspunkten till allmänt avlopp är mindre än 6,0 eller större än 11,
- tillfälligt stora mängder vatten eller stora mängder vatten, vars temperatur överstiger +40 °C,
- för avloppsverket eller avrinningsområdet skadliga eller giftiga ämnen eller ämnen som stör avloppsnätets eller avloppsreningsverkets verksamhet eller äventyrar arbetstagarnas hälsa.
Det är förbjudet att leda dagvatten och/eller dräneringsvatten till spillvattenavloppet och att leda avloppsvatten till dagvattenavloppet.
8.9 Kundens ansvar och anmälningsskyldighet
Kunden är skyldig att ersätta verket, andra kunder och tredje part för de olägenheter och skador som kunden orsakar verket, behandlingen av avloppsvatten, det mottagande vattendraget eller användningen av avloppsslam på grund av försummelse att iaktta ovannämnda anvisningar och karenstider, på grund av överskridning av de högsta tillåtna halterna som anges i avtalet och i statsrådets förordningar eller beslut och på grund av försummelse att följa de förbud som anges i punkt 8.8.
Om förbjudna eller skadliga ämnen har hamnat eller det finns risk för att sådana hamnar i avloppet ska kunden omedelbart underrätta verket om detta.
Kunden är skyldig att underrätta verket om sådana förändringar som inverkar på kvaliteten på avloppsvatten eller avloppsslam som leds från fastigheten till verket. Ändringar i kvaliteten på det avloppsvatten eller avloppsslam och de omständigheter som påverkar dessa ska anmälas till verket minst två veckor innan ändringarna verkställs.
9 FASTIGHETENS VATTEN- OCH AVLOPPSANORDNINGAR
9.1 Fva-anordningar
Fastighetens vatten- och avloppsanordningar (fva-anordningar) definieras ovan i punkt 1.13 i dessa leveransvillkor.
9.2 Bestämmelser och anvisningar angående anläggning
Utöver det som kommunens byggnadstillsynsmyndighet anser nödvändigt ska man vid planering, installation, ändring, reparation och underhåll samt inspektion av fva-anordningar iaktta gällande lagstiftning och myndighetsbeslut och anvisningar om fva-anordningar och arbetsledning som grundar sig på lagstiftning samt krav som uppställts med stöd av dessa.
9.3 Planer och installation
Anslutaren ska förete planerna om fastighetens vatten- och avloppsanordningar (fva-anordningar) till byggnadstillsynsmyndigheten i fastighetens hemkommun. Verket kan föreslå ändringar på fva-planerna i fråga om tomtledningarnas material, storlek, läge eller anordningarna.
Anslutaren är skyldig att i enlighet med verkets anvisningar meddela verket då installationen av fva-anordningen inleds och hur arbetet fortlöper.
Om fastigheten som ska anslutas har fva-anordningar som byggts tidigare och som anslutaren vill fortsätta använda ska anslutaren lämna in de ritningar av anordningarna som verket kräver. Verket kan inspektera anordningarna och besluta i vilken utsträckning anordningarna kan godkännas.
Om anslutaren vill ändra eller komplettera fva-anordningarna eller ta i bruk andra fva-anordningar utöver de som meddelats till verket, eller avsevärt öka vattenförbrukningen eller avledandet av avloppsvatten på ett sätt som inte kunde beaktas vid dimensioneringen av fastighetens vattenledningar och avlopp, ska de planer som gäller dessa åtgärder lämnas till byggnadstillsynsmyndigheten i den hemkommun där fastigheten är belägen och vidare till verket före ändringsarbetena inleds.
Verket anmärker på de brister som upptäckts till anslutaren, men kundens ansvar för planens genomförbarhet eller för att fastighetens fva-anordningar fungerar på behörigt sätt kan inte överföras på verket genom att lämna in anordningar, ritningar eller planer till byggnadstillsynen, någon annan myndighet eller verket.
9.4 Ändringsarbeten på tomtledningar utanför anslutarens fastighet
Anslutaren är skyldig att ta del av kostnaderna för sanerings- och ändringsarbeten på tomtledningar med en andel som motsvarar den nytta anslutaren får om ändringsarbetena utförs i samband med och på grund av ändringsarbeten i verkets ledningsnät. Detta gäller den del av tomtledningarna som inte finns på anslutarens fastighet då förbindelsepunkten är belägen utanför fastighetens område. Till de delar som anslutaren och verket inte kommit överens om annat fördelas kostnadsandelarna på följande sätt:
Ledningens ålder (år) Verkets kostnadsandel (%) Anslutarens kostnadsandel (%)
0-5 100 0
6-15 70 30
16-30 40 60
över 30 0 100
Om anslutaren på egen bekostnad vill flytta tomtledningarna till en annan plats ska ett skriftligt avtal om denna åtgärd ingås med verket.
Verket meddelar anslutaren på förhand om tidsplanen och de uppskattade kostnaderna för tomtledningarnas sanerings- och ändringsarbeten.
9.5 Verkets skyldigheter
Verket ansluter tomtledningarna till verkets ledningar. Verket ansvarar för de arbeten det utfört i enlighet med gällande allmänna avtalsvillkor för byggnadsentreprenader.
Om verket konstaterar att kundens vattenförbrukning är så stor att det är skäl att misstänka läckage i fva-anordningarna informerar verket kunden om saken. Verket har ingen skyldighet att övervaka vattenförbrukningen i fastigheten eller larm som kommer från fjärravläsbara mätare.
9.6 Kundens skyldigheter
Fastighetsägaren eller innehavaren av en fastighet som anslutits till verkets ledningsnät ansvarar för fastighetens vatten- och avloppsanordningar till förbindelsepunkten. Kunden ska planera, bygga och underhålla fva-anordningarna på ett sådant sätt att de inte föranleder olägenhet för fastigheten, verket eller en tredje part och att vattnet fortgående uppfyller de kvalitetskrav som uppställts av de myndigheter som övervakar hushållsvattnets kvalitet. Olägenheter är t.ex. läckande avlopp.
Fastighetsägaren eller fastighetsinnehavaren ansvarar också för fastighetens andra anordningar, apparater och system än de ovan nämnda som vid fastigheten används för avledande och behandling av hushållsvatten samt spillvatten.
Om kundens avloppsvatten som sådant inte uppfyller de krav som ställs på avloppsvatten som leds till allmänt avlopp eller om det i väsentlig mån innehåller ämnen som är skadliga för verket måste det förbehandlas på ett sätt som verket godkänner innan det leds till verkets avlopp.
Kunden är skyldig att se till att sådana tomtledningar eller tillhörande apparatur, som kan försvåra eller äventyra verkets verksamhet, förnyas och repareras. Om kunden trots uppmaning av verket underlåter att utföra reparationsarbeten kan verket bestämma en skälig tidsfrist inom vilken arbetet ska utföras med hot om avbrott i vattenleveransen eller inom vilken verket har rätt att utföra reparationsarbetet på kundens bekostnad.
Kunden är skyldig att utan dröjsmål underrätta verket om fel och läckage som upptäcks i tomtledningar och verkets apparatur. Verket kan fakturera kunden för vatten som läckt ut vid eventuellt läckage.
Fastighetsägaren eller innehavaren av en fastighet som anslutits till verkets ledningsnät ansvarar för fastighetens vatten- och avloppsanordningar till förbindelsepunkten. Kunden ansvarar för fastighetens fva-anordningars skick. Kunden ska regelbundet inspektera och underhålla fastighetens fva-anordningar såsom
- anordningar avsedda för höjning och sänkning av trycket i vattenledningen,
- anordningar avsedda för beredskap för pumpning, behandling och uppdämning av avloppsvatten,
- anordningar avsedda för avbrott i vattentillförsel och avledning av avloppsvatten samt
- andra motsvarande anordningar.
Kunden ska se till att de avskiljare som används i fastighetens spillvattenanordningar (sandavskiljare, olje- och bensinavskiljare, fettavskiljare, amalgamavskiljare) töms regelbundet på så sätt att avskiljarnas funktionsduglighet bibehålls. Dessutom ska avskiljarna och deras larmanordningar underhållas regelbundet för att avskiljaranordningen ska fungera på avsett sätt. Vid tömning och underhåll av avskiljarna ska kunden också iaktta myndigheternas föreskrifter.
Fastighetens vatten- och avloppsanordningar ska även i övrigt hållas i ett sådant skick och användas så att ingen fara eller olägenhet förorsakas vid användningen av verkets anordningar eller för hälsan och miljön. Kunden är skyldig att följa verkets anvisningar eller bestämmelser om dessa anordningars installation, användning, underhåll och funktionskontroll. Kunden är på verkets skriftliga begäran skyldig att avlägsna sådana fastighetsspecifika fva-anordningar som försvårar verkets verksamhet.
Via anslutarens fastighet eller tomtledning får inte vatten som verket har levererat ledas till andra fastigheter eller andra konsumenter om inte annat överenskommits med verket.
Kunden får inte öppna eller stänga tomtledningens avstängningsventil utan verkets tillstånd. Kunden är skyldig att underrätta verket om en tomtledning som tas ur bruk. Verket utför proppning av tomtledningen på kundens bekostnad.
9.7 Användning av kundens fva-anordning i avvikande situationer
I avvikande situationer har verket rätt att tillfälligt leverera vatten via kundens tomtvattenledning till en annan kund eller leda en annan kunds avloppsvatten in i de allmänna avloppen via kundens avlopp. För konstaterade olägenheter har kunden rätt att få ersättning som motsvarar bruksavgiften som grundar sig på avläsning eller uppskattning.
Under eller omedelbart efter driftstörningar vid verket har verket rätt att använda kundens fva-anordningar för spolning av den allmänna vattenledningen. Kunden har rätt till ersättning som motsvarar bruksavgiften som grundar sig på avläsning eller uppskattning.
9.8 Särskilda bestämmelser om fva-anordningar
Om kunden på grund av företagsverksamhet eller något annat skäl kräver att vattentillförseln och ledandet av avloppsvatten sker utan avbrott, eller om verksamheten ställer särskilda krav på vattnets kvalitet, är kunden skyldig att förbereda sig på driftsavbrott eller variationer i vattnets kvalitet som förorsakas av sådana driftstörningar som nämns i kapitel 8 genom att på fastigheten installera säkerhetsanordningar, en reservvattenreservoar eller annan utrustning som säkerställer vattentillförseln, ledandet av avloppsvatten och vattnets tillfredsställande kvalitet.
Vattenanordningen som anslutits till verkets vattenledning får inte vara ansluten till en annan vattenanordning som får vatten från en annan källa.
Om höjden eller höjdnivån på en enskild fastighet som ska anslutas avviker märkbart från gängse höjder och höjdnivåer hos fastigheter i området är anslutaren skyldig att utrusta sin fastighet med en fastighetsspecifik anordning avsedd för att höja och sänka trycket i vattenledningen. Fastighetsspecifika anordningar som behövs för att höja eller sänka trycket i vattenledningen får endast installeras med verkets tillstånd.
Om höjdnivån på en fastighet som ska anslutas är sådan att det inte är möjligt att avleda avloppsvatten till allmänna avlopp utan pumpning, är det på anslutarens ansvar att utrusta fastigheten med en pumpstation.
Avloppsystemet inne i byggnaden får inte vara anslutet till dagvattenavloppet.
Byggnaden ska ha en luftningsledning som överensstämmer med myndigheternas byggnadsbestämmelser och -anvisningar.
För att förhindra avloppsöversvämningar ska kunden skydda de utrymmen med avlopp som är belägna under uppdämningshöjden.
Avfallskvarnar får inte installeras.
10 FASTIGHETENS ANORDNINGAR FÖR SLÄCKVATTEN
10.1 Avtal om sprinklersystem
Kunden och verket upprättar ett avtal om anslutning av fastighetens sprinklersystem till verkets ledningsnät samt om leverans av släckvatten till sprinklersystemet. Avtalet görs skriftligt eller elektroniskt.
Vad gäller anslutning av sprinklersystem och leverans och användning av verkets tjänst ska det som konstateras i sprinkleravtalet och verkets leveransvillkor för sprinkleranslutare iakttas mellan verket och kunden.
10.2 Ansökan och avtal
Kunden ska göra en skriftlig eller elektronisk ansökan till vattentjänstverket om anskaffning och anslutning av släckvatten då syftet är att bygga ett automatiskt släckvattensystem i fastigheten.
Om verket anser att anslutningen inte orsakar någon olägenhet för leveransen av hushållsvatten eller verkets övriga verksamhet kan verket upprätta det ovan avsedda sprinkleravtalet. Verket är inte skyldigt att godkänna att sprinklersystemet ansluts direkt till ledningsnätet.
11 ANVÄNDNING AV KUNDENS FASTIGHET
11.1 Placering av ledningar, anordningar och skyltar
Verket har rätt att efter att ha hört fastighetsägaren eller fastighetsinnehavaren placera nödvändiga ledningar, anordningar och skyltar på ändamålsenliga platser på anslutarens fastighet utan ersättning så att dessa medför minsta möjliga olägenhet för användningen av fastigheten. Dessa ledningar, anordningar och skyltar är avsedda för leverans av vatten, kontroll av vattenkvaliteten, avledande av avloppsvatten, underhåll av ledningsnätet eller upptagning av släckvatten för brand- och räddningsväsendets behov.
11.2 Luftning av allmänt avlopp
Kunden ska bygga sin avloppsanordning så att det allmänna avloppet kan luftas via fastighetens avlopp via minst en, vid behov flera luftningsledningar som öppnas utomhus.
11.3 Att röra sig och vidta åtgärder i kundens lokaler och på kundens fastighet
Kunden ger verkets representant tillträde till sina lokaler för installation, inspektion och andra åtgärder som är nödvändiga för verkets verksamhet.
En representant för verket eller en av verket befullmäktigad person har rätt att vid behov röra sig på en kunds fastighet och där vidta åtgärder som behövs för anläggande, underhåll och drift av verkets anordningar. Om inte något annat följer av särskilda skäl, informerar verket kunden på förhand om besök och åtgärder på fastigheten.
Verket ska se till att besök och åtgärder på kundens fastighet medför så liten olägenhet eller skada som möjligt för fastigheten eller dess användning. Verket ersätter olägenhet och skada som det har orsakat för fastigheten eller dess användning, med undantag av tillfälligt försämrad trivsel eller tillfällig begränsning av fastighetens användning eller andra jämförbara obetydliga skador eller olägenheter.
12 MENINGSSKILJAKTIGHETER
Meningsskiljaktigheter som gäller avtal mellan verket och kunden och dessa allmänna leveransvillkor avgörs i domstol. Talan väcks i tingsrätten på den ort där fastigheten är belägen om inte något annat har avtalats i enskilda fall eller inte något annat följer av tvingande lagstiftning.
När det gäller meningsskiljaktigheter som gäller vattentjänsters avtalsvillkor och som ingår i konsumenttvistenämndens kompetensområde, kan en kund som är en sådan konsument som avses i 1.10 föra ärendet till konsumenttvistenämnden (www.kuluttajariita.fi/sv/) för behandling eller väcka talan i tingsrätten på sin hemort i Finland.
Innan ärendet förs till konsumenttvistenämnden för behandling, ska kunden kontakta magistratens konsumentrådgivning (www.konsumentradgivning.fi).