Fortsätt till innehållet

Olika perspektiv – Gemensamt mål

En väsentlig uppgift inom den offentliga skötseln av sysselsättningen är att erbjuda företag kunnig arbetskraft. Samtidigt är personkundernas livssituationer allt mera komplicerade och man försöker lösa olika problempunkter mellan arbetsliv och arbetslöshet tillsammans med multiprofessionella nätverk. Kanske det finns mera att beakta än vi kunde ana i arbetskraftsservicen som övergår på kommunernas ansvar. Särskilt landskap med hög sysselsättning har brist på arbetskraft. Samtidigt följer vi med hur investeringarna medför tillväxtvågor och undrar var vi verkligen ska få tillräckligt med arbetskraft.

Alla som arbetar bland arbetslösa ser också vilka utmaningar ojämlikhet orsakar. Man kan tydligt se hur sociala risker hopar sig och kan visa sig bli oöverkomliga. Enligt FPA:s färska undersökning (2023) ligger psykiska problem bakom mer än 100 000 personers sjukdagpenning. Det här återspeglar förändringar i arbetet och samhället. FPA:s forskningschef Jenni Blomgren säger att om man vill ändra på utvecklingsriktningen är det viktigt att ingripa bland annat i arbetsförhållanden och sådana samhällsstrukturer som ökar människors psykiska belastning.

Olika undersökningar visar att man inte har kunnat skapa tillräckligt effektiva sätt att ingripa i långtidsarbetslöshet. Tillsammans med den samtidigt allt snabbare ojämlikhetsutvecklingen behövs allt mera och mångsidigare kunnande. Ingen skillnad från vilken infallsvinkel man betraktar situationen borde allas mänskliga kapital fås i arbetsmarknadens användning.

När kommunförsöket inleddes 2021, överfördes en kundgrupp från staten till kommunerna för vilken särskilt betydelsen av tätt kundarbete betonas. Saari, Eskelinen & Björklund (2020) konstaterar att det inte är ändamålsenligt att man försöker dela kunden i servicesystemets olika silon. När helheten fungerar får kunden det stöd hen behöver mot öppna arbetsmarknaden i rätt tid och så snabbt som möjligt. Den offentliga arbetskraftsservicens sätt att svara på nedärvd fattigdom har utgått från att erbjuda hjälp i rätt tid, förebyggande verksamhetens betydelse samt samarbetet mellan olika yrkesgrupper och sektorer.

Förebyggande av ojämlikhets- och marginaliseringsutvecklingen är inget sprinterlopp utan det är uthållighetsegenskaperna som är de avgörande. Hur kan man ändra på strukturer som skapar marginalisering på så sätt att systemet i sig självt inte passiverar utan möjliggör genuint ett bra liv oberoende av individens utgångspunkter. Långtidsarbetslöshet är en mänsklig tragedi för personen själv, men också dyr för samhället.

En gemensam sak

Kaustby ekonomiska regions sysselsättningstjänster höll under våren regelbundet möten med representanter för AN-byrån, FPA, vuxensocialarbetet samt sysselsättnings-, företags- och utbildningstjänster för att hitta en gemensam ståndpunkt för framtiden

Diskussion och olika perspektiv är en förutsättning för utveckling. Arbetsmarknadens polarisationsutveckling förutsätter fortfarande allt bättre kompetens för att säkerställa förutsättningarna för tillväxt. Samtidigt lider särskilt lågavlönade branscher av brist på arbetskraft. Inom sysselsättningstjänster ser man konkret och på nära håll att företagen och arbetsplatserna spelar en avgörande viktig roll. Utan företag finns inga förutsättningar för tillväxt. Utan arbetskraft finns det ingen som möjliggör tillväxten. Vi behöver alla för att lösa problemet. Därför är det speciellt viktigt att göra något tillsammans. Annars blir klyftan mellan behov och utbud för brett för att överbryggas.

Inom sysselsättningstjänster borde kunden vara en jämlik aktör som tar ansvar för beslut som hen fattar om sitt liv. Det här lyckas inte om man inte känner tillräckligt bra kunden och hens servicebehov. Behovet av personlig service betonas när arbetslivet och arbetsmarknaden blir allt mera komplexa. Handledningens betydelse är viktig inom arbetskraftsservice. När människan utgör en del av arbetsmarknaden och på så sätt samhällets aktiva aktör följer välbefinnande och det blir möjligt att svara på arbetskraftsbehovet.

Laura Korhonen
laura.korhonen@kaustisenseutukunta.fi

Bloggskrivaren Laura Korhonen ansvarar för sysselsättningstjänster i Kaustby ekonomiska region som en del av kommunförsöket med sysselsättning i Karlebyregionen. Kaustby ekonomiska region producerar sysselsättningstjänster i den ekonomiska regionens fem kommuner.

Till utbildningen är Laura socionom och lösningsinriktad coach. Hon har specialyrkesexamen i ledarskap och avlägger som bäst högre yrkeshögskoleexamen i ledarskap. Laura är intresserad av att främja välbefinnande och att förebygga psykisk ohälsa särskilt bland unga. Hon tror på att var och en på sin egen plats och med sin egen kompetens också kan främja det gemensamma bästa.