- Koti
- Soputiimi
Soputiimi
-
- Luokkatyössä on käytössä Yhteispeliä koulussa -, Huomaa hyvä – ja Perusopetuksen tunne- ja turvataitojen opetusmateriaaleja.
- TCM-menetelmän käyttöön on koulutettu ja koulutetaan jatkuvasti koulun opetushenkilökuntaa
- sosiogrammit syyslukukaudella, käsittely yhteisöllisessä hyvinvointiryhmässä YHR
- tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen sisältyy luokan työskentelyyn
- kohdataan oppilaita arvostavasti ja kysellään kuulumisia, Mitä kuuluu? Miten menee? Mikä fiilis?
- itsetuntemuksen vahvistaminen
- voimavarojen ja elämäntaitojen tukeminen
- oppilaiden vahvuuksien tunnistaminen ja käyttäminen oppimisessa
- positiivisen vuorovaikutuksen vahvistaminen
- ratkaisukeskeisten toimintatapojen harjoittelu ja käyttäminen
- hyvien käytöstapojen harjoitteleminen
-
- positiiviset kohtaamiset oppilaiden kanssa
- välituntivalvojia 3/välitunti, valvojilla huomioliivit
- tavoitteena varmistaa oppilaiden turvallisuus, vähentää mahdollisuuksia kiusaamiseen
- välituntivalvoja juttelee oppilaiden kanssa jokaisen välitunnin aikana
- välituntivalvojat valvovat etupihalla, takapihalla tai areenalla vastuualueensa mukaan
-
- huoltajien ja koulun henkilökunnan välinen positiivissävytteinen yhteydenpito Wilman, puhelimen tai keskustelujen avulla
- vuosiluokittain toteutettavat vanhempainillat huoltajien toiveita huomioiden
- vapaamuotoinen huoltajista koostuva vanhempainraati kokoontuu 3-5 krt/lukuvuodessa rehtorin johdolla
-
- selvitetään asianomaisten kanssa, onko kyse toistuvasta kiusaamisesta
- mikäli EI -> luokanopettaja selvittää asian ja ilmoittaa aina kotiin puhelimitse ja/tai Wilma-viestillä ristiriitatilanteen selvittelystä tai kasvatuskeskustelusta
- mikäli KYLLÄ -> kiusaamistapauksen selvittely ohjataan Sopu-tiimille
- SOPU-tiimissä vastuuopettajina toimivat Taru Pihlajakangas, Sampsa Vanhala, Kirsi Flinck, Elina Hirvinen, Heli Karjalainen, Raisa Kudzhieva
Soputiimin tehtävät ja vastuut:
- kiusatun oppilaan kuuleminen ja tukioppilaiden sopiminen kiusatulle omasta luokasta
- keskustelut kiusaamiseen osallistuneiden oppilaiden kanssa yksitellen ja sopiminen toimista, joilla vahvistetaan kaveruussuhdetta
- keskustelujen jälkeen SOPU-tiimi tiedottaa huoltajia oppilaiden kanssa sovituista toimenpiteistä
- kahden viikon kuluttua on seurantakeskustelu, johon huoltajat voivat halutessaan osallistua
- mikäli kiusaaminen toistuu Sopu-tiimin toimenpiteistä huolimatta, niin 1-2 käsittelyn ja seurantajakson jälkeen, SOPU-tiimi pyytää mukaan koulukuraattorin/Perheneuvolan/Ankkuritiimin palveluita
-
Hyvinvointikysely kiusaamisen ehkäisemisen tueksi:
- oppilaat tekevät yhdessä huoltajiensa kanssa
- opettajat tekevät yhteenvedon tuloksista koulun hyvinvointiryhmän käsittelyyn
- tulokset käsitellään oppilaiden, opettajien ja koulun yhteisöllisen hyvinvointiryhmän kanssa, oppilaskuntakokouksessa sekä tiedotetaan tuloksista huoltajia
- tuloksia käytetään kiusaamisen ehkäisyn kehittämiseen