Hyppää sisältöön
Tumma pitkähiuksinen nuori nainen ja punahiuksinen nuori mies seisovat peräkkäin. Miehen kädet ovat naisen olkapäillä. Molemma hymyilevät ja heillä on päässään vihreät pipot, joissa on teksti Kokkola Karleby. Taustalla näkyy vihreitä kaisloja ja metsää.

Markkinointi ja viestintä

Kokkolan kaupunki viestii aktiivisesti toiminnastaan, palveluistaan, päätöksenteosta ja kuntalaisten osallistumismahdollisuuksista. Viestintämme on ajantasaista, monikanavaista ja vuorovaikutteista.

Viestinnällä ja kaupunkimarkkinoinnilla edistetään myös viihtyvyyttä ja vahvistetaan Kokkolan veto- ja pitovoimaa. Hyvin onnistunut viestintä parantaa palvelujen laatua ja toiminnan tehokkuutta.

Kaupungin viestintää ohjaavat kuntalain pykälät 22 (Oikeus osallistua ja vaikuttaa) ja 29 (Viestintä).

Viestintävastuut

Kaupunkiorganisaatiossa viestintä on hajautettu. Yksiköt ja asiantuntijat vastaavat omaa tehtäväänsä ja toimiala- ja liikelaitosjohtajat toimialaansa koskevasta viestinnästä ja markkinoinnista.

Kokkolan kaupungin markkinointi- ja viestintätiimi koordinoi ja tukee koko kaupunkiorganisaation viestintää. Tiimi toimii osana Elinkeinot ja kaupunkikehitys –yksikköä, ja vastaa kaupungin markkinoinnista. Tiimi vastaa yhdessä toimialojen kanssa myös keskitetystä ja tehostetusta viestinnästä tarpeen mukaan.

Koko kaupunkiorganisaation viestintää ja markkinointia johtaa ja valvoo kaupunginhallitus. Kokonaisvastuu viestinnästä ja markkinoinnista on kaupunginjohtajalla.

Viestintäkanavat

Kaupunki käyttää useita viestintäkanavia ja –menetelmiä. Kanavia ovat muun muassa kokkola.fi-verkkosivut, sosiaalisen median kanavat, tiedotteet, kuulutukset ja ilmoitukset, asukastilaisuudet sekä esitteet ja julkaisut.

Markkinointi- ja viestintätiimi

Materiaaleja ja linkkejä

Brändikirja

  • Jokainen organisaatio tarvitsee visuaalisesti ja verbaalisesti tunnistettavan tavan kommunikoida. Esimerkiksi värit, graafiset muodot, kuvat, sekä tyyli, jolla kieltä käytetään, vaikuttavat tulkintaan ja mielikuviin Kokkolasta. Nämä elementit ovat tärkeä osa Kokkolan brändiä – mutta vain osa.

    Kaikkein tärkein Kokkolan brändiin vaikuttava tekijä ovat kokkolalaiset itse. Ihmiset, yritykset, julkiset organisaatiot, urheilu- ja kulttuuriväki, opiskelijat – kaikki me, jotka joka päivä omalla toiminnallamme välitämme mielikuvaa kokkolalaisuudesta ja siitä, mitä kaupunkimme edustaa.

    Kokkolabrändi.fi

    Kokkola-Brandbook-2020

  • Kokkola on merestä noussut, kuninkaan perustama kaupunki. Kaupungin tunnus muodostuu Kokkolan vaakunasta johdetusta kruununhelmet-merkistä sekä tekstiosasta, jota käytetään mieluiten kaksikielisessä muodossa Kokkola Karleby. Kruunu muistuttaa Kokkolan historiasta. Tunnuksesta on olemassa myös typistetty versio, jossa K-kirjain saa helmikruunun. Tätä versiota käytetään rajoitetusti.

    Kaupungin värimaailma on saanut inspiraationsa Kokkolan kaupunkikuvasta. Siinä näkyvät monimuotoinen luonto, puistot, merellisyys, rannikkokaupunki ja vanhan kaupungin puutaloalueen ikoniset värit. Käytössä on neljä väriteemaa: Luonto, Ranta, Aava ja Neristan. Valkoinen ja musta tasapainottavat kokonaisuutta.

    Kokkola-tunnuksen lataus kuvapankista.

    Kokkola, Karleby logo

  • Kaupungin vaakuna säilyttää asemansa virallisissa tai juhlavissa yhteyksissä, joihin tunnus ei sovellu. Vaakunan käyttöoikeudesta sovitaan markkinointi- ja viestintätiimin kanssa.

    Kokkolan vaakuna perustuu vuonna 1620 kaupungin perustamisen yhteydessä myönnettyyn kaupunginsinettiin. Kuvio on tunnus tervanpoltolle ja tervakaupalle, joilla on ollut merkittävä osa Kokkolan historiassa aina 1800-luvulle saakka. Vaakunan ovat vanhemman vaakunan pohjalta suunnitelleet Olof Eriksson ja Into I. Suominen, ja se vahvistettiin käyttöön 17.12.1956. Vaakunassa on kultakentässä kyljellään musta tervatynnyri, jonka tapinreiästä ja pohjista lyövät punaiset tulenlieskat.

    Kokkolan kaupungin vaakuna.

  • Kokkolan kaupunki on läsnä sosiaalisessa mediassa. Tervetuloa mukaan keskustelemaan!

    Linkit kaupunkitasoisille sometileille löydät verkkosivujemme alareunasta. Kaupunkitasoisten tilien lisäksi eri yksiköillä ja toimialoilla on omia sometilejä. Linkit löytyvät seuraavasta kohdasta ”Kokkolan kaupungin sometilit ja –kanavat”

    Palautetta kaupungille voit jättää palautejärjestelmämme kautta.

    Some-keskustelun pelisäännöt Kokkolan kaupungin kanavilla ja tileillä

    Tervetuloa keskustelemaan sosiaalisen median tileillämme hyviä tapoja, lainsäädäntöä ja kunkin yksityisyyttä kunnioittaen.

    • Kaupungin tilien ylläpitäjät seuraavat keskustelua ja kommentteja arkisin klo 8-16. Ylläpito voi huomauttaa epäasiallisesta käytöksestä tai poistaa näitä pelisääntöjä rikkovat viestit. Mikäli käyttäjä rikkoo toistuvasti pelisääntöjämme, hänen pääsynsä kyseiselle sometilille voidaan estää.
    • Viestit eivät saa rikkoa julkisuuslainsäädäntöä tai kaupungin tietoturvaohjeita. Älä kirjoita viesteihin esimerkiksi henkilötietoja tai muuta yksityisyydensuojan piiriin kuuluvaa asiaa.
    • Mainonta, uskonnollinen, aatteellinen tai poliittinen kampanjointi tai tarkoituksellisesti harhaanjohtavan tiedon levittäminen on kielletty. Muiden keskustelijoiden haukkuminen, henkilöiden maalittaminen, kiroilu, rasismi sekä rikokseen yllyttäminen ovat kiellettyjä.

    Saavutettavuus

    Kaupunkitasoisilla sosiaalisen median tileillämme saavutettavuus huomioidaan somekanavien tarjoamien mahdollisuuksien puitteissa.

    Facebook- ja Instagram-kilpailujen säännöt

    • Kilpailun järjestäjä ja hallinnoija on Kokkolan kaupunki. Kilpailumme järjestetään Facebookissa (Kokkola Karleby -FB-sivu) ja / tai Instagramissa @kokkolakarleby-tilillä. Kilpailu tai siihen liittyvä arvonta ei ole FB:n tai IG:n sponsoroima tai hallinnoima.
    • Kilpailun ajankohta ja osallistumistapa ilmoitetaan kilpailujulkaisussa, ja voittaja /voittajat arvotaan julkaisussa ilmoitettuna ajankohtana.
    • Kilpailuun voivat osallistua henkilöprofiililla kaikki vähintään 13-vuotiaat kilpailualustan (Facebook tai Instagram).  Kilpailuun voi osallistua vain kerran.
    • Arvomme kilpailujulkaisussa ilmoitetun määrän voittajia määräajan sisällä. Voittajiin otetaan yhteyttä kilpailusomekanavan yksityisviestillä. Mikäli voittajalle ei ole mahdollista lähettää viestiä, järjestäjällä on oikeus arpoa uusi voittaja. Mikäli voittajilta ei saada vastausta eli vahvistusta palkinnon vastaanottamisesta seitsemän päivän sisällä, järjestäjällä on oikeus arpoa uusi voittaja.
    • Kilpailun palkinto on ilmoitettu kilpailujulkaisussa. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi tai muuksi hyödykkeeksi. Palkinnon lunastukseen liittyvät mahdolliset lisäkustannukset (kuten matka-, ruokailu- ja majoituskulut) voittaja maksaa itse.
    • Kilpailuun osallistujista ei kerätä henkilörekisteriä.

     

    Kokkolan kaupungin sosiaalisen median ohje

  • Kokkolan kaupunki ja sen eri yksiköt ovat aktiivisesti mukana sosiaalisen median eri kanavilla. Yksiköt vastaavat omien sivujensa päivityksestä.

    Kulttuuri

    Liikunta, matkailu ja tapahtumat

    Lasten ja nuorten Kokkola

    Elinkeinot, yrittäminen ja työllisyys

    Kasvatus ja koulutus

    Asuminen ja ympäristö, turvallisuus

  • Käytössämme on kuvapankki yhteistyökumppaneille ja medialle. Kuvapankin valikoima on tarkoitettu käytettäväksi Kokkola-aiheisissa yhteyksissä. Julkaisuoikeutta ei voi siirtää eikä myydä kolmansille osapuolille. Tekijänoikeus säilyy valokuvaajalla ja Kokkolan kaupungilla. Kuvaajan nimi tulee mainita kuvan julkaisun yhteydessä. Kuvia ei saa manipuloida ilman Kokkolan kaupungin viestintäpalveluiden lupaa.

    Lisätietoja kuvista ja kuvapankin käytöstä saat markkinointi- ja viestintätiimistä

    Kokkolan kaupungin kuvapankki

  • Saavutettavuusselosteessa kuvataan verkkopalvelun saavutettavuuden tila ja mahdolliset poikkeamat saavutettavuusvaatimuksista. Lisäksi selosteessa kerrotaan, miten käyttäjä voi antaa saavutettavuuspalautetta.

    Sivuston www.kokkola.fi saavutettavuusseloste