Kokkolan kaupunki viestii aktiivisesti toiminnastaan, palveluistaan, päätöksenteosta ja kuntalaisten osallistumismahdollisuuksista. Viestintämme on ajantasaista, monikanavaista ja vuorovaikutteista.
Viestinnällä ja kaupunkimarkkinoinnilla edistetään myös viihtyvyyttä ja vahvistetaan Kokkolan veto- ja pitovoimaa. Hyvin onnistunut viestintä parantaa palvelujen laatua ja toiminnan tehokkuutta.
Kaupungin viestintää ohjaavat kuntalain pykälät 22 (Oikeus osallistua ja vaikuttaa) ja 29 (Viestintä).
Viestintävastuut
Kaupunkiorganisaatiossa viestintä on hajautettu. Yksiköt ja asiantuntijat vastaavat omaa tehtäväänsä ja toimiala- ja liikelaitosjohtajat toimialaansa koskevasta viestinnästä ja markkinoinnista.
Kokkolan kaupungin markkinointi- ja viestintätiimi koordinoi ja tukee koko kaupunkiorganisaation viestintää. Tiimi toimii osana Elinkeinot ja kaupunkikehitys –yksikköä, ja vastaa kaupungin markkinoinnista. Tiimi vastaa yhdessä toimialojen kanssa myös keskitetystä ja tehostetusta viestinnästä tarpeen mukaan.
Koko kaupunkiorganisaation viestintää ja markkinointia johtaa ja valvoo kaupunginhallitus. Kokonaisvastuu viestinnästä ja markkinoinnista on kaupunginjohtajalla.
Viestintäkanavat
Kaupunki käyttää useita viestintäkanavia ja –menetelmiä. Kanavia ovat muun muassa kokkola.fi-verkkosivut, sosiaalisen median kanavat, tiedotteet, kuulutukset ja ilmoitukset, asukastilaisuudet sekä esitteet ja julkaisut.