Päiväkodissa lapsi leikkii, taiteilee, musisoi, ulkoilee, liikkuu, ruokailee ja lepää vertaisryhmässä turvallisten aikuisten kanssa. Päiväkodissa lapsi harjoittelee ja oppii ryhmässä toimimisen taitoja omassa tahdissaan taitotasonsa mukaisesti. Päiväkodissa toimitaan erikokoisissa ja eri tilanteisiin soveltuvissa pienryhmissä, jolloin yksittäisen lapsen tarpeet ja mielipiteet pystytään huomioimaan ryhmän toiminnassa. Toiminta perustuu niin sanottuun kokopäiväpedagogiikkaan, joka tarkoittaa oppimistilanteiden näkemistä arjen joka hetkissä ja kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuutta.
Päiväkodeissa on ryhmiä alle kolmevuotiaille, 3-5 vuotiaille ja sisarusryhmiä, joissa voi olla 1-5 vuotiaita lapsia. Yhdessä ryhmässä on pääsääntöisesti 3 työntekijää.
Pienillä, alle kolmevuotiailla toiminta keskittyy arjen perustilanteisiin ja leikkiin. Arjen tilanteisiin yhdistetään esimerkiksi musiikkia, loruttelua, draamakasvatusta ja liikkumista. Pienillä lapsilla toimintatuokiot ovat lyhyitä, spontaaneja ja usein lapsen aloitteista lähteviä oppimisen hetkiä, jolloin lapsi on motivoitunut ja keskittynyt toimintaan. Päivittäiset rutiinit ja lepohetket ovat osa lapsen päivän kulkua.
Isommilla, yli kolmevuotiailla lapsilla kaverit ja vertaisryhmä tulevat tärkeämpään rooliin, ja mielikuvitusleikki eri muotoineen lisääntyy. Aikuisen roolit ja tehtävät vaihtelevat leikin mahdollistajasta ja leikkiympäristön muokkaajasta leikin ohjaamiseen ja rikastamiseen. Niin ohjatussa kuin lapsen omaehtoisessa toiminnassa tärkeää on lapsen mielenkiinnonkohteiden ja varhaiskasvatuksen sisältöjen yhdistäminen. Näin lapsi kokee toiminnan mielekkääksi ja oppii uutta.
Tietoa kunnallisista päiväkodeista
Tietoa palvelusetelituottajien päiväkodeista