Torkinmäen koulussa oppilaita osallistetaan oppilaskuntatoiminnalla, jonka keskeisiä tavoitteita ovat koulun kehittäminen ja sen toimintaan vaikuttaminen sekä kouluviihtyvyyden ja yhteishengen kasvattaminen. Oppilaskuntaa edustavat soluittain muodostetut oppilaskunnan hallitukset, jotka kokoontuvat säännöllisesti ohjaavien opettajien johdolla. Oppilaskunnan hallituksen jäseniä kannustetaan aktiivisesti välittämään tietoa opettajien ja oppilaiden välillä ja tuomaan esille oppilaiden esittämiä toiveita koulun toimintaan liittyen.
Hallitustoiminta Torkinmäen koululla tapahtuu soluittain: Satumetsä (luokat 0–2), Lounatuuli (luokat 3–5) sekä Tuulenpesä (6–9) muodostavat omat hallituksensa. Luokat 1–6 valitsevat kaksi edustajaa oppilaskunnan hallitukseen: yhden jäsenen ja yhden varajäsenen. Esiopetuksen oppilaat vierailevat Satumetsän lastenraadin kokouksissa. Luokat 7–9 voivat valita hallitukseen kolme oppilasta per luokka. Kokouksissa edustajat osallistuvat koulun toimintaan kehittämällä sitä eri tavoin, esimerkiksi keksimällä virikkeitä kouluelämään ja jokapäiväiseen työskentelyyn. Hallitus järjestää vuoden aikana myös erilaisia tapahtumia.
Oppilaskunnan hallitus ottaa myös kantaa oppilaita ja koulua koskeviin päätöksiin samalla antaen äänen oman luokkansa ajatuksille. Kokouksissa heillä on myös mahdollisuus nostaa esille mahdollisia epäkohtia koulun arjessa. Oppilaskunnan hallituksen ajatukset viedään eteenpäin myös rehtorille, varhaiskasvatuksen johtajalle, luokanopettajille sekä vanhempainraadille. Kouluviihtyvyyttä ja yhteishenkeä oppilaskunnan hallitus kasvattaa järjestämällä erilaisia tapahtumia lukuvuoden aikana, joihin koko koulu yhteisönä osallistuu.
Esiopetuksessa lasten osallisuutta pyritään huomioimaan pienryhmätoiminnan ja yhteistoiminnallisen työskentelyn kautta. Kaustarissa toimitaan yhteistoiminnallisissa pienryhmissä, jossa toimii esioppilas, 1. ja 2. luokkalainen. Osallistuminen päätöksen tekemiseen on tasavertaista.