Kaksikielinen opetus on menetelmä, jossa oppilaille opetetaan koulun opetussuunnitelman mukaisesti muulla kielellä, kuin heidän äidinkielellään.
Menetelmän tavoitteena on toiminnallinen kielitaito, jolloin oppilaat omaksuvat vierasta kieltä käytännön ja opetettavien aineiden kautta. Kommunikaatiovalmiudet kehittyvät ymmärtämisen, kuuntelun, puhumisen, lukemisen ja kirjoittamisen kautta. Oppilaan äidinkielen kehitys ja kehityksen turvaaminen on kaksikielisen opetuksen keskeinen lähtökohta.
Kaksikielinen opetus on vapaaehtoinen opetusmuoto, joka aloitetaan Kokkolassa 5-vuotiaina. Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa opettaja käyttää vain kielikylpykieltä/kohdekieltä, mutta lapset voivat käyttää tarvittaessa omaa äidinkieltään. Tällaista menetelmämallia kutsutaan varhaiseksi täydelliseksi kielikylvyksi.
Kaksikielinen opetus Kokkolassa
Ensimmäinen ruotsinkielinen kielikylpyryhmä aloitti syksyllä 1991 toimintansa Hakalahden päiväkodissa. Esiopetusryhmä siirtyi kielikylpyluokaksi Hollihaan koululle syksyllä 1992. Ruotsinkielisen kielikylvyn opppilaat opiskelevat 7. luokalta lähtien Kiviniityn koululla.
Englanninkielinen kouluun tähtäävä ryhmä perustettiin syksyllä 1993 Englantilaiseen Lastentarhaan, joka oli toiminut paikkakunnalla jo kauan. Hollihaan kouluun englanninkielinen esiopetusryhmä siirtyi syksyllä 1994. Englannin laajamittaisen kaksikielisen opetuksen oppilaat käyvät Kiviniityn koulua 7. luokalta lähtien.
Kaksikieliseen opetukseen ei järjestetä pääsykokeita, vaan oppilaaksi tullaan päiväkotien 5-vuotisryhmien kautta.
Kaksikielinen opetus on osa Kokkolan kaupungin kansainvälisyyssuunnitelmaa ja oppilaille järjestetään ruotsin kielikylpyopetusta ja englannin laajamittaista kaksikielistä opetusta kaupungissa perusopetuksen ajan. Kaksikielinen opetus rajaa oppilaan mahdollisuuksia pyrkiä muihin perusopetuksen aikana tapahtuviin valinnaisopintoihin (esim. musiikkiluokka).
Kaksikieliseen opetukseen osallistuminen ei oikeuta maksuttomaan koulukyyditykseen.
Näin me toimimme
- Kannustamme oppilaita käyttämään kielikylpykieltä/kohdekieltä, mutta sallimme äidinkielen käytön niin kauan kuin oppilas sitä tarvitsee.
- Esi- ja alkuopetuksessa korostamme tekemisen ja kokemisen kautta oppimista.
- Kaksikielisten luokkien opettajat edustavat vain yhtä kieltä toimiessaan oppilaiden kanssa.
- Kouluaikana äidinkielen osuus lisääntyy asteittain.
- Noudatamme varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen yleisiä opetussuunnitelmia.
- Tarjoamme mahdollisuuden käyttää kielikylpykieltä/kohdekieltä (vierailut, EU-projektit, kirjeenvaihto, sähköposti jne.)
- Oppilaat oppivat yleensä ensin lukemaan ja kirjoittamaan kielikylpykielellä/kohdekielellä.
Äidinkielen asema
Esi- ja alkuopetuksen aikana pidämme tärkeänä ylläpitää lasten luontaista kosketusta heidän äidinkieleensä ja suomalaiseen kulttuuriperinteeseen. Yhteistyö äidinkielen opetuksen kanssa alkuopetuksesta lähtien on avainasemassa ohjelman onnistumisen kannalta.
Muut vieraat kielet
Ruotsin kielikylvyssä ja englannin laajamittaisessa kaksikielisessä opetuksessa kolmannen kielen opiskelu alkaa 3.luokalta. Hyödynnämme kielikylpyopettajia kieltenopettajina eri ryhmissä. Pyrimme kehittämään kieltenopetusta kielikylpyopetuksen antamaa kokemusta ja tietoa hyväksikäyttäen. Peruskoulun ylemmillä luokilla kieltenopiskelu jatkuu valitun kieliohjelman mukaisesti.
Seuranta ja tutkimus
Kaksikielisen opetuksen koordinaatioryhmä kehittää kaksikielistä opetusta edelleen yhteistyössä huoltajien, opetuspalvelujen ja tutkijoiden kanssa. Osallistumme aktiivisesti tutkimusprojekteihin omalla paikkakunnallamme, kuten myös kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Tarjoamme myös koulutusta ja kokemusten välittämistä kaksikielisestä opetuksesta muille asiasta kiinnostuneille. Haluamme olla mukana kehittämässä kaksikielistä opetusta ja vastaamaan osaltamme varhaiskasvatus- ja koulumaailmaa kohtaaviin haasteisiin.
Kielikylpyopetuksessa kielikylpykielellä (ruotsiksi) annettavan opetuksen osuus on koko ohjelman ajan vähintään 50 % niin, että varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa kielikylpykielen osuus on lähes 100 %, vuosiluokilla 1-2 noin 90%, vuosiluokilla 3-4 noin 70% ja vuosiluokilla 5-9 keskimäärin 50%.
Kokkolan tuntijako ruotsin kielikylpyopetuksessa
Laajamittaisessa kaksikielisessä opetuksessa kohdekielellä (englanniksi) annettavan opetuksen osuus on vähintään 25 % kullakin vuosiluokalla.
Kokkolan tuntijako englannin laajamittaisessa kaksikielisessä opetuksessa