Oppimisen arvioinnin tehtävä on tukea oppilaan kuvataiteen opintojen edistymistä. Monipuoliseen jatkuvaan arviointiin sisältyy erilaisia palautteen antamisen tapoja sekä ohjausta itse- ja vertaisarviointiin. Oppilaat saavat 1.-4. vuosikurssien aikana keväisin opettajalta lukuvuosiarvioinnin. 5.-6. lukuvuosien jakso-opinnoissa opettaja ei anna kirjallista arviointia, vaan oppilas tekee jokaisessa jaksossa itsearvioinnin ohjatusti. Työpajaopinnoissa oppilas saa työpajan lopuksi opettajan arvioinnin.
Taiteen perusopetuksen perusopintojen päättötodistus: kun oppilas on tehnyt perusopintojen portfolion, se arvioidaan ja hän saa perusopintojen päättötodistuksen.
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistus: kun oppilas on tehnyt lopputyön ja saanut siitä arvioinnin hän saa päättötodistuksen. Opintoja on oltava hyväksyttävä määrä ja oppilaan tulee olla osallistunut vähintään kuudelle taiteen tuntemuksen luennolle tai itsenäiselle näyttelykäynnille.