Hyppää sisältöön

Asemanseudun kehittäminen

Asemanseudun kehittäminen on ollut keskustarakenteen kehittämisen ydin jo vuosia. Kehittäminen koostuu useammasta osakokonaisuudesta/hankkeesta, jotka kaikki linkittyvät toisiinsa. Meneillään on seuraavia  osaprojekteja:

  • Kokkolan asema-alueella on tarpeita parantaa matkustajien olosuhteita ja turvallisuutta. Ratapihan rakenteita on myös huonossa kunnossa. Kokonaisuus kytkeytyy Kokkolan kaupungin asemanseudun kehittämissuunnitelmiin.

    Hankkeen tavoitteena on parantaa esteettömyyttä korottamalla laitureita sekä korvaamalla laituripolku alikululla. Alikulkutunnelin yhteyteen toteutetaan tarvittavat hissi- ja porrasyhteydet. Hankkeeseen sisältyy laitureiden korottamisen ja alikulun rakentamisen edellyttämiä raidejärjestelyjä. Raiteistomuutokset aiheuttavat myös muutoksia sähkörata-, turvalaite- ja vahvavirtalaitteisiin.

    Aikataulu: Hankkeen suunnittelu käynnistyy vuoden 2024 loppupuolella ja jatkuu vuoden 2025. Toteutustavoite 2026-2027.

    Havainnekuva Kosilan puolelta, taustalla rautatieasema.
    Alikulun sijainti vuoden 2021 yleissuunnitelman mukaan.
  • Ratapihan alikulun toisena vaiheena toteutetaan Rautatienkadun alikulku siten että kävelyn ja pyöräilyn väylä nousee ylös Itäisellä Kirkkokadulla, kirjaston nurkalla. Näin alikulku yhdistää keskustan ja kävelykadun Kirkonmäkeen ja muihin taajaman eteläpuolisiin alueisiin.

    Aikataulu: Hankkeen yleissuunnitelma 2024, toteutussuunnitelma ja toteuttaminen 2028-2030.

    Rautatienkadun alittava kävelyn ja pyöräilyn väylä nouse maantasolle punaisen nuolen kohdalla.
  • Rautatientorin toteuttaminen keskustakortteliksi aiheuttaa muutoksia myös linja-autoliikenteelle ja linja-autoaseman toiminnoille. Nykyinen linja-autoasema puretaan alkuvuodesta 2025 ja linja-autot siirtyvät nykyistä hieman pienemmälle alueelle rautatientorin länsireunaan (itäreunan rakentuessa). Toisessa vaiheessa, kun muut järjestelyt on toteutettu, siirtyy linja-autot Rautatienkadun ja ratapihan väliin.

    Linja-autoterminaali ei sisällä rakennuksia vaan terminaali – sanaa käytetään tässä yhteydessä matkaketjujen (juna – bussi – polkupyörä – taksi ) tehokkaana yhdistelijänä.

    Aikataulu: Ensimmäisen vaiheen järjestelyt tehdään 2025, toisen vaiheen 2028.

    Linja-autot ensimmäisessä muutosvaiheessa
    Linja-autot toisessa vaiheessa
  • Henkilöautopysäköinti jakautuu jatkossa sekä ratapihan pohjois- (keskusta) että eteläpuolelle (Kosila). P -alueet käsittävät seuraavat kohteet:

    1. Rautatientori (1 vaihe), noin 220 AP (pääosin hotellin ja asukkaiden käytössä).
    2. Vaasatien sillan pysäköintikansi (noin 80 AP)
    3. Oulun suunnan pysäköintialue (noin 60 AP)
    4. Kosilan pysäköintialue (noin 150 AP)
    Henkilöautopysäköinnin kehittäminen asemanseudulla. Rautatientori (punainen), Vaasantien sillan pysäköintitaso (sininen), Kosila (vihreä), Oulunsuunnan P-alue (keltainen)
    Vaasantien pysäköintitason sisäänajo. Ote suunnitelmasta 2022.
  • Rautatientoria kehitetään keskustakortteliksi vuoden 2015 kilpailun pohjalta. Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan kirjaston puoleinen korttelin osa, jonne sijoittuu hotelli sekä asunto-, liike- ja toimistotilaa. Toisessa vaiheessa kortteli täydentyy asuntopainotteisesti.

    Aikataulu: Ensimmäisen vaihe on suunnittelussa 2024 ja vaiheen toteutus vuosina 2025 – 2026; toinen vaihe toteutetaan 2027 – 2030.

    Rautatientorin koillisnurkkaan sijoittuvan hotellin havainnekuva. L-arkkitehdit 2024.
  • Kosilan alueen keskeinen kehittämisalue sijoittuu Kosilanpolun ja ratapihan väliselle alueelle. Alueelle sijoittuu mm. vanha veturitalli sekä käytöstä poistettavia raiteistoja.

    Alueen kehittämisen lähtökohtana on toimia ”liitoksena” radan molemminpuolisille kaupunkirakenteille. Pohjoiselta julkisivultaan suunnittelualue muodostaa vuoropuhelun keskustan täsmällisen ruutukaavan kanssa ja eteläiseltä julkisivultaan se muistuttaa perinteisempää kaupallista Kosilaa. Suunnittelualuetta halkoo sekä itä-länsi- että pohjois-etelä-suunnassa tärkeät jalankulun ja pyöräilyn reitit.

    Alueella on potentiaalia huomattavalle lisärakennusoikeudelle.

    Aikataulu: Alueelta on laadittu yleissuunnitelma vuonna 2022. Suunnitelmaa tarkennetaan erityisesti veturitallin ja alikulun ympäristön osalta yhdessä alikulun suunnittelun kanssa vuonna 2025.

    Veturitallin edustaa, ideakuva vuodelta 2022
    Kosilan läntisen osan keskeisen kehittämisalueen sijainti.
  • Kokkola-Ykspihlaja-tarveselvityksessä ja hankearvioinnissa on tutkittu Kokkolan eri ratapihojen sekä Kokkola– Ykspihlaja-rataosan välityskyvyn riittävyyttä uudessa liikennetilanteessa, tasoristeysturvallisuuden parantamista sekä muita peruskorjaustarpeita. On myös tutkittu uuden huoltoraiteiston tarkempaa sijoittelua Ykspihlajassa. Kokkolan aseman kehittämisselvitys sisältää Kokkolan ratapihan raide- ja laiturimuutokset sekä alikulun aseman länsipuolella. Laiturien korottaminen parantaisi henkilöliikenteen palvelutasoa, mutta aseman puoleisen raiteen varaaminen ainoastaan tavaraliikenteelle lisää junamatkustajien aikakustannuksia.

    Tarkastelualue Kokkola – Ykspihlaja
  • Kokkolan pyöräliikenteen edistämisohjelma 2040 valmistui 2021. Kosila ja Asemanseutu on määritelty selvityksessä suureksi toimintoalueeksi. Pyöräliikenteen pääverkko kattaa asemaseudun sekä itä – länsisuunnassa (Rautatienkatu aseman itäpuolella) että pohjois-etelä suunnassa (ratapihan alikulku).

    Pyöräliikenteen kehittämiseen liittyy myös pyöräpysäköinnin kehittämistarpeet erityisesti keskusta-alueella. Asemanseudulla (asemarakennuksen eteläpuolella) toteutettiin pyöräkatoksia vuonna 2021.

    Pyöräpysäköintiä on kehitetty keskustassa ja asemanseudulla vuodesta 2021
    Pyöräliikenteen pääverkko 2040
  • Valtatie 8 yhdistää länsirannikon kaupunkeja ja satamia muodostaen tärkeän kuljetusreitin kotimaan sisäisille ja ulkomaille suuntautuville kuljetuksille. Kehittämisen tavoitteena on liikenteen turvallisuuden, sujuvuuden ja pitkämatkaisen liikenteen matka-aikojen ennakoitavuuden paraneminen Kirkkolehdon kiertoliittymän ja valtatien 28 välillä.

    Hanke sisältää seuraavia toimenpiteitä Keskustajaksolla / asemanseudun läheisyydessä:

    • Vaasantieltä muodostetaan uusi yhteys Kosilaan 5-haaraisesta kiertoliittymästä.
    • Kirkkolehdon kiertoliittymän kapasiteettia parannetaan lisäkaistoilla.
    • Satamatieltä poistetaan Vaunumiehenkadun tasoliittymä, joka sijaitsee hyvin lähellä kiertoliittymää. Korvaava yhteys rakennetaan kolmihaaraliittymänä valtatielle 8 Kirkkolehdon kiertoliittymän eteläpuolelle.
    • Höyläämökadun tasoliittymä Satamatielle muutetaan suuntaisliittymäksi ja alueelta rakennetaan lisäksi uusi yhteys Vaasantielle.
    • Valtatie 8 parannetaan nelikaistaiseksi Latojankadun ja vt 13 eritasoliittymän välillä.
    • Liittymisrampin geometriaa valtatieltä 13 valtatielle 8 Oulun suuntaan parannetaan.
    Ote tiesuunnitelmakartasta
    Havainnekuva Vaasantieltä. Etualalla uusi Vaasantien 5-haarainen kiertoliittymä. Oikealla Höyläämönkatu, vasemmalla Kosila

Hankkeen yhteyshenkilöt